Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Keskimaan edustajiston vaalin vaalikone on avattu

Osuuskauppa Keskimaa

Keskimaan edustajiston vaalin vaalikone on avattu

Julkaistu: 26.02.2013 klo 14:42
Julkaisija: Osuuskauppa Keskimaa

Keskimaa Osk:n edustajiston vaalin vaalikone on avattu.
Edustajiston vaali järjestetään 4.-15.3. postiäänestyksenä.

Ehdokkaita vaalissa on yhteensä 381, joista lähes kaikki ovat vastanneet vaalikoneen kysymyksiin.

Keskimaan vaalikoneessa edustajiston vaalin ehdokkaat ottavat kantaa osuustoimintaan, Keskimaan palveluihin ja verkostoon, asiakasomistajien palkitsemiseen ja vuorovaikutukseen sekä vastuullisuuteen liittyviin kysymyksiin ja väittämiin.

Vaalikone löytyy osoitteesta s-osuuskauppavaalit.fi/keskimaa

Osuuskaupan pitää ehdokkaiden mielestä vaalia osuustoiminnallista arvopohjaa ja huomioida ensisijaisesti asiakasomistajien arjen tarpeet. Ostohyvityksen eli Bonuksen lisäksi Keskimaalta halutaan myös muita asiakasomistajaetuja.

Kauppojen valikoimien kehittämisessä ehdokkaat odottavat Keskimaalta yhä vahvempaa panostusta luomutuotteisiin sekä lähiruokaan.
Kustannusten kasvamisesta huolimatta Keskimaalta odotetaan myös ympäristöasioiden huomioimista laissa määrättyä paremmin.

Vähintään yhtä tärkeänä kuin edustajiston kautta tapahtuva edustuksellinen vaikuttaminen, nähdään suora arkivaikuttaminen esimerkiksi asiakaspalautteen muodossa.

Keskimaan 100-jäsenisen edustajiston vaali järjestetään 4.-15.3. postiäänestyksenä.

Ehdokkaista naisia on 173 ja miehiä 208. Nuorin ehdokas on 19-vuotias ja vanhin 77-vuotias. Ehdokkaiden keski-ikä on noin 51 vuotta.

Edustajiston vaali järjestetään neljän vuoden välein. Äänioikeutettuja on nyt järjestettävässä vaalissa noin 111 100. Äänioikeus on kaikilla 31.12.2012 mennessä Keskimaan jäseneksi eli asiakasomistajaksi liittyneillä, 15 vuotta täyttäneillä henkilöjäsenillä.

Sääntöjen mukaan edustajiston tärkeimpiä tehtäviä ovat hallintoneuvoston nimeäminen, tilinpäätöksen vahvistaminen sekä ylijäämänkäytöstä, muun muassa ylijäämänpalautuksesta päättäminen.

Edustajisto kokoontuu tavallisesti kaksi kertaa vuodessa. Kokouksista edustajiston jäsenille maksetaan kokouspalkkio, joka on 190 euroa. Ostoetuja Keskimaasta edustajiston jäsenet eivät saa.

Vaalin tulos julkistetaan, kun keskusvaalilautakunta on sen vahvistanut, viimeistään 19.3.

Hallinto- ja kehitysjohtaja Kimmo Jantunen, puh. 050 347 8907, kimmo.jantunen@sok.fi

Keskimaa Osk on vähittäiskauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 112 000. Keskimaa työllistää noin 2000 keskisuomalaista.