Etusivu » Tiedotteet » Käsityöt ja askartelu » Kaunista koukkuamalla -kirja tekee koukkuamistekniikan tutuksi

Kustannusosakeyhtiö Moreeni

Kaunista koukkuamalla -kirja tekee koukkuamistekniikan tutuksi

Julkaistu: 30.06.2015 klo 09:45
Julkaisija: Kustannusosakeyhtiö Moreeni

Koukkuaminen on vanha käsityötekniikka, joka muistuttaa sekä virkkaamista että neulomista. Työvälineenä on pitkä koukkupäinen puikko tai erityinen kaapelikoukku. Koukkuamalla syntyy tyypillisesti paksua ja tiivistä neulosta, mutta sillä on mahdollista luoda myös ilmavia ja pitsimäisiä tekstiileitä. Tekniikka tunnetaan monissa maissa tunisialaisen tai afganistanilaisen virkkauksen nimellä.

Suomessa koukkuaminen on pitkään ollut unohduksissa, mutta nyt se on pikku hiljaa nousemassa uuteen tietoisuuteen internetin ansiosta. Koukkuamiskirjallisuutta on runsain mitoin tarjolla varsinkin englanniksi – ja nyt vihdoin taas suomeksi.

Dora Ohrensteinin suunnittelemat mallit hyödyntävät monipuolisesti koukkuamistekniikoiden mahdollisuuksia, ja lopputuloksena syntyy tyylikkäitä vaatteita ja asusteita. Varsinaisten työohjeiden lisäksi kirjassa esitetään koukkuamisen perusteet sekä erilaisia pintatekstuureita.

Dora Ohrenstein: Kaunista koukkuamalla – Uutta tyyliä perinteisellä tekniikalla
Englanninkielinen alkuteos The New Tunisian Crochet
Suomennos Sanna Oksanen
ISBN 978-952-254-227-4
1. painos 2015
Nidottu, 144 sivua

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Päivi Ylöstalo, 050 324 5504, pressi@moreenikustannus.fi
Liitteenä olevat materiaalit ovat vapaasti käytettävissänne.

Kustannusosakeyhtiö Moreeni kustantaa kotimaista ja käännettyä käytännön tietokirjallisuutta. Aihepiireinä ovat erityisesti kädentaidot, koti, ruoka ja sisustaminen, luonto ja ympäristö, kulttuurihistoria, perinnerakentaminen sekä monet erilaiset harrastukset.

www.moreenikustannus.fi