Etusivu » Tiedotteet » Ilmailu » Varmista, että lentorahtisi kulkee aikataulussa vielä jatkossakin

Trafi

Varmista, että lentorahtisi kulkee aikataulussa vielä jatkossakin

Julkaistu: 08.05.2012 klo 11:15
Julkaisija: Trafi

Huhtikuussa 2013 tulee voimaan EY-asetus, jonka mukaan kaikki lentorahti pitää turvatarkastaa, ellei lähettävällä tavarantoimittajalla ole viranomaisen antamaa ns. tunnetun lähettäjän hyväksyntää. Suomessa hyväksynnän myöntää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Jos yritykset eivät hanki tunnetun lähettäjän hyväksyntöjä, lentorahdin turvatarkastusten pelätään ruuhkautuvan pahasti sekä Suomessa että Euroopan suurissa rahtiterminaaleissa, joihin lentorahtia kuljetetaan Suomesta autokuljetuksina.

Vain pari prosenttia tarvitsijoista hakenut hyväksynnän

Potentiaalisia tunnetun lähettäjän hyväksyntää tarvitsevia yrityksiä on Trafin tietojen mukaan 400–500. Tällä hetkellä kuitenkin vasta alle kymmenen yritystä on saanut hyväksynnän. Trafi antaa hyväksynnän riippumattoman arvioijan suorittaman tarkastuksen perusteella ja vie tiedon EU:n tietokantaan. Hyväksynnän voi nopeimmillaan saada noin viikossa, mutta jos hyväksyntähakemukset kasautuvat, niin aikaa menee huomattavasti enemmän. Trafin hyväksymiä riippumattomia arvioijia on viisi. Hyväksynnän kustannukset ovat keskimäärin 600–1000 euroa. Vuosimaksu on 100 euroa.

Tunnetun lähettäjän hyväksynnän edellytyksenä olevat turvavaatimukset eivät suurestikaan eroa siitä, mitä yritykset nykyiselläänkin tekevät yritysturvallisuuden puitteissa. Tarkoituksena on varmistaa, että yritys valmistaa ja säilyttää lentorahtia tiloissa, joihin ulkopuolisilla ei ole pääsyä. Lentorahtia käsittelevän henkilöstön on tunnettava turvavaatimukset ja yrityksen tulee nimetä turvavaatimusten toteuttamisesta vastaava henkilö.

Nopeutta tavaravirtoihin

Lentorahdin lähettäminen valvotussa ja turvatussa kuljetusketjussa nopeuttaa tavaravirtojen liikkuvuutta, sillä muita turvatoimia ei tarvita. Yksittäisiä lähetyksiä voidaan yhdistää vientiprosessissa, jos kaikilla toimittajilla on tunnetun lähettäjän hyväksyntä. Näin voidaan hyödyntää esimerkiksi komponenttien toimittajien hankkimia hyväksyntöjä suuria kokonaisuuksia yhdistettäessä.

Trafi myöntää kuljetusketjuun osallistuvalle yritykselle turvatoimia koskevan viranomaishyväksynnän ja valvoo siten lentorahdin turvallisuutta Suomessa.

Tunnetun lähettäjän statuksen hakeminen

erityisasiantuntija Arja Pulliainen, puh. 020 618 6100, arja.pulliainen(at)trafi.fi
ryhmäpäällikkö Auli Kankkunen, puh. 020 618 6074, auli.kankkunen(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi