Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Yritykset kutsutaan toimiin lapsen oikeuksien puolesta - kymmenen periaatetta viitoittavat tietä

Pelastakaa Lapset ry

Julkaistu: 13.03.2012 klo 14:18
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

YK:n Global Compact, Pelastakaa Lapset ja UNICEF ovat julkaisseet kymmenen periaatetta, jotka auttavat yrityksiä ottamaan suuremman vastuun lapsen oikeuksien toteutumisesta. Lasten asiat eivät tähän asti ole juurikaan näkyneet yritysten yhteiskuntavastuuohjelmissa.

Periaatteet kattavat laajan aihekirjon aina lapsityövoimasta yritysten markkinointi- ja mainontakäytäntöihin. Niissä käsitellään myös muun muassa yritysten vastuuta auttaa lapsia katastrofitilanteissa.

Yritysten toivotaan kaikkialla maailmassa puolustavan lapsen oikeuksia sitoutumalla näihin periaatteisiin, ja tarkistamalla liiketoimintansa käytännössä niiden mukaiseksi. Periaatteet on tarkoitettu kaikille yrityksille kokoon, toimialaan, sijaintiin ja omistusrakenteisiin katsomatta.

Myös YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon kutsui kaikki yritysjohtajat mukaan lasten asialle.

- Yritykset tunnistavat yhä paremmin velvollisuutensa yhteiskunnan nuorimpia jäseniä kohtaan. Monet yritykset työskentelevätkin jo hallitusten ja yhteiskunnan kanssa parantaakseen lasten asemaa. Koska kyseessä ovat lapset, meidän on kuitenkin kaikkien tehtävä vielä enemmän, Ban Ki-moon sanoi.

Hallituksilla on velvollisuus suojella, kunnioittaa ja edistää lapsen oikeuksia. Periaatteiden on puolestaan tarkoitus kirkastaa ja helpottaa yritysten osallistumista samoihin talkoisiin.

Lapsen oikeudet ja liiketoimintaperiaatteet

Lapsen oikeuksiin liittyvien yritysvastuun periaatteiden luominen käynnistettiin YK:n Global Compactin, Unicefin ja Pelastakaa Lasten aloitteesta kesäkuussa 2010. Periaatteiden kehittämisessä kuultiin lapsen oikeuksien asiantuntijoita, yritysmaailman ja kansalaisyhteiskunnan edustajia sekä hallituksia ja lapsia.

Yrityksiä pyydetään omaksumaan, tukemaan ja toteuttamaan omassa vaikutuspiirissään seuraavia periaatteita (epävirallinen käännös):

1. Kantaa vastuuta lapsen oikeuksien kunnioittamisesta ja sitoutua lasten ihmisoikeuksiin
  2. Tukea lapsityövoiman käytön poistamista, mukaan lukien kaikki yritystoiminta ja -suhteet
  3. Tarjota säällistä työtä nuorille työntekijöille, vanhemmille sekä huoltajille.
  4. Varmistaa lasten suojelu ja turvallisuus kaikessa yritystoiminnassa ja toimitiloissa.
  5. Varmistaa, että tuotteet ja palvelut ovat turvallisia, ja pyrkiä tukemaan lapsen oikeuksia niiden kautta.
  6. Käyttää markkinointia ja mainontaa lapsen oikeuksia kunnioittaen ja niitä tukien.
  7. Kunnioittaa ja tukea lapsen oikeuksia ympäristöasioihin, maanhankintaan ja maankäyttöön liittyen.
  8. Kunnioittaa ja tukea lapsen oikeuksia turvallisuusjärjestelyihin liittyen.
  9. Auttaa katastrofeista kärsivien lasten suojelussa.
  10. Vahvistaa yhteisöjen ja hallitusten pyrkimyksiä suojella ja toteuttaa lapsen oikeuksia.

Periaatteet voi ladata: http://www.unglobalcompact.org/docs/issues_doc/human_rights/CRBP/Childrens_Rights_and_Business_Principles.pdf

Pelastakaa Lapset, Carita Päivänen, viestintäpäällikkö, puh. 040 535 8221, carita.paivanen@pelastakaalapset.fi
Pelastakaa Lapset, Anne Haaranen, kansainvälisten ohjelmien johtaja, puh. 040 823 9463, anne.haaranen@pelastakaalapset.fi
Suomen UNICEF, yritysyhteistyön päällikkö Nina Vähäpassi, puh. 050-5056467, nina.vahapassi@unicef.fi