Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » WWF: Ilmastoneuvottelujen vaikeimmat kysymykset edelleen ratkaisematta

WWF Suomi

WWF: Ilmastoneuvottelujen vaikeimmat kysymykset edelleen ratkaisematta

Julkaistu: 11.06.2015 klo 19:57
Julkaisija: WWF Suomi

Tänään päättyneet YK:n ilmastoneuvottelut Bonnissa jättivät WWF:n mukaan jälkeensä useita avoimia kysymyksiä. Ratkaisematta jäi joukko vaikeiksi osoittautuneita teemoja, kuten ilmastorahoitus ja toimet päästöjen vähentämiseksi riittävän ripeästi ennen vuotta 2020.

Ilmastorahoituskysymykset ovat perinteisesti jääneet ilmastoneuvotteluissa viime tinkaan. Rahoituskysymysten ratkaiseminen ennen loppuvuonna pidettävää Pariisin ilmastokokousta on erityisen kriittistä, jotta uusi ilmastosopimus saadaan solmittua.

”Suomen uuden hallituksen budjettikiristykset ovat ristiriidassa ilmastosopimuksen saavuttamisen kanssa. Hallituksen päätös siirtää päästökaupasta saadut voitot pois kehitysyhteistyöstä, eli myös köyhimpiin maihin tarkoitetusta ilmastorahoituksesta, osoittaa huonoa tilannetajua”, WWF Suomen ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle toteaa.

”Ilmastonmuutoksesta eniten kärsiviä kehitysmaita on vaikea saada ilmastosopimuksen taakse, jos emme pysty tarjoamaan heille riittävää rahallista tukea. Rahoituksen strateginen merkitys on keskeinen ja siksi esimerkiksi Saksa tuplasi taannoin oman panoksensa.”

Neuvotteluihin osallistuneet valtiot olivat yhtä mieltä siitä, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvitaan lisää välittömiä ja kunnianhimoisia päästövähennystoimia. Railo luvattujen rahoitus- ja päästötoimenpiteiden välillä on kuitenkin edelleen suuri. Kollen mukaan on silti toivoa, että eri valtioiden hallitukset sitoutuvat lisätoimiin saadakseen päästöt laskuun ennen vuotta 2020, jolloin uuden ilmastosopimuksen on tarkoitus astua voimaan. Myös sitä ennen kasaantuvat ilmakehän päästöt olisi saatava nopealla aikataululla kuriin.

Ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle, WWF, 050 591 3072, kaarina.kolle@wwf.fi