Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Wanha Lääni uudistuu Cygnaeustaloksi

Senaatti-kiinteistöt

Wanha Lääni uudistuu Cygnaeustaloksi

Julkaistu: 04.07.2013 klo 09:30
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt peruskorjaa ja uudistaa Jyväskylän keskustassa sijaitsevan Wanha Lääni -virastotalon Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus), Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston Jyväskylän toimipaikan (AVI), Maaseutuviraston Jyväskylän yksikön (MAVI) ja aluehallinnon tietohallintopalveluyksikön (AHTI) käyttöön.  Vuonna 1979 valmistuneen virastotalon peruskorjaus on edennyt suunnitelmien mukaisesti, ja tilat valmistuvat heinäkuussa 2013. Käyttäjät muuttavat uudistettuun taloon elo-syyskuun vaihteessa.

Uudistetulle toimistotalolle on haettu käyttäjien keskuudessa pidetyllä nimikilpailulla uusi nimi. Käyttäjistä valittu kilpailun tuomaristo valitsi useiden hyvien ehdotusten joukosta uudeksi nimeksi talolle Cygnaeustalo. Valintaa tuomaristo perustelee sillä, että nimi kuvaa talon sijaintia Cygnaeuksenkatu 1:ssä ja toisaalta nimi viittaa suomalaisen kansakoulun isänä tunnettuun Uno Cygnaeukseen, joka valtion ylitarkastajana pyrki menestyksellisesti ja monipuolisesti kehittämään kaikkien suomalaisten hyvinvointia. Cygnaeuksen tavoin pyrkivät taloon sijoittuvat virastot edistyksellisesti ja ennakkoluulottomasti lisäämään sekä kansalaisten että yritysten hyvinvointia samalla myös valvoen kansalaisten oikeuksien toteutumista.

Suunnittelu tiiviissä yhteistyössä käyttäjien kanssa

Cygnaeustalon tilat uudistetaan vastaamaan paremmin virastojen nykyisen toiminnan asettamia vaatimuksia.  Suunnittelu on tehty tiiviissä yhteistyössä käyttäjien kanssa. Tilaratkaisuista on haluttu entistä tarkoituksenmukaisemmat ja tehokkaat. Tavoitteiden mukaisesti Cygnaeustaloon luodaan moderni monitilaympäristö, jossa on työhuoneita ja tiimitiloja vetäytymistiloineen sekä viraston yhteisine kahvioineen. Rakennuksen talotekniset järjestelmät uusitaan lähes kokonaan. Toimistotalossa tulee työskentelemään noin 300 valtion työntekijää.

Hyvä sisäilma ja turvallisuusnäkökohdan korostuvat

Peruskorjauksen yhteydessä on kiinnitetty erityistä huomiota rakennuksen hyvän sisäilmaston aikaan saamiseen ja turvallisuusnäkökulmien parantamiseen.  Senaatti-kiinteistöt on rakennushankkeissaan omaksunut kestävän kehityksen toimintapolitiikan. Suunnittelussa on kiinnitetty huomiota siihen, että rakennus on energiataloudellinen, rakennusosat ja -materiaalit ovat pitkäikäisiä, kulutusta kestäviä sekä helposti huollettavia ja korjattavia. Tilojen muunneltavuus on otettu huomioon esim. siten, että talotekniset asennukset mahdollistavat tilajaon muutokset mahdollisimman joustavasti.

Uudet ratkaisut tuovat synergiaetuja

Peruskorjattu rakennus antaa toimijoille mahdollisuuden synergiaetuihin sekä keskinäisessä yhteistyössä että asiakaspalvelussa kansalaisten suuntaan.  Sisääntulopiha uudistetaan palvelemaan paremmin asiakasliikennettä ja autopaikoitusta.  Pääaulaan tulee info- ja aulapalvelupiste, jonka kautta kaikki talossa asioivat kulkevat.  Aulaan liittyvää henkilöstöravintolaa voivat käyttää myös ulkopuoliset asiakkaat.

Riikka Alamäki, kiinteistöpäällikkö, Senaatti-kiinteistöt, gsm 040 861 0966

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Tuomme tilalle ratkaisut.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki