Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Työmarkkinaosapuolilta ehdotuspaketti eläke- ja työttömyysturvan uudistamisesta vuosille 2009–2014

Julkaistu: 22.01.2009 klo 11:50
Julkaisija:

Työmarkkinakeskusjärjestöt ehdottavat valtiovallalle merkittäviä uudistuksia työeläkkeisiin ja työttömyysturvaan.

Tavoitteena on parantaa työllistävyyttä, toimeentuloa ja sosiaaliturvan rahoituksellista kestävyyttä sekä elatussuhdetta. Ehdotuksilla pyritään ratkaisemaan myös Sata-komitean toimeksiantoon sisältyviä kysymyksiä ja tukemaan hallituksen elvytystoimia talouskriisin ratkaisemiseksi.

Työmarkkinaosapuolten mielestä toimenpiteet muodostavat tasapainoisen kokonaisuuden.

Ehdotusten lähtökohtana on ollut työnantajan kansaneläkemaksun poistaminen hallituksen elvytysratkaisun osana. Samalla työeläkemaksua korotettaisiin vuosittain 0,4 prosenttiyksikköä vuosina 2011–2014 eli yhteensä 1,6 prosenttiyksikköä.

Näin vahvistettaisiin pitkäjänteisellä tavalla työeläketurvan rahoituksellista kestävyyttä ja otettaisiin vastuuta sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden parantamisesta. Korotus jaettaisiin tasan työntekijöiden ja työnantajien kesken. Palkansaajien työeläkemaksun korotus kompensoitaisiin tuloverotuksessa kaikissa tuloluokissa.

Työntekijöiden ansioturvaa parannettaisiin monin keinoin. Määräaikaisissa työsuhteissa olevien asemaa kohentaisivat työttömyysturvan työssäoloehdon lyhentäminen 10 kuukaudesta 8 kuukauteen ja muutosturvaan pääsyn helpottaminen. Työllistymisohjelma voitaisiin laatia myös vähintään 180 päiväksi lomautetuille. Työkyvyttömyyseläkkeen saajien asemaa parannettaisiin lieventämällä elinaikakertoimen eläkettä leikkaavaa vaikutusta. Vuorotteluvapaa ehdotetaan vakinaistettavaksi.

Työuria pidentäisivät työttömyysturvan lisäpäivärahaoikeuden ja osa-aikaeläkkeen alaikärajan tarkistaminen. Lisäpäivärahaoikeuden alaikärajan muutokseen liitettäisiin taloustaantuman yli menevä siirtymäsäännös ja tehostetut toimenpiteet työllistymisen tukemiseksi. Työttömyysjaksoja lyhentäisivät etenkin aktiivitoimenpiteiden ajalta maksettavan työttömyyspäivärahan korotus, muutosturvan laajentaminen ja aktiivitoimenpiteiden roolin vahvistaminen työttömyyden pitkittyessä.

AKAVA
EK
SAK
STTK