Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tulli pysäytti 300 kilon dynamiittikuljetuksen Torniossa

Tulli

Tulli pysäytti 300 kilon dynamiittikuljetuksen Torniossa

Julkaistu: 09.10.2015 klo 16:40
Julkaisija: Tulli

Tulli pysäytti torstaina 8.10.2015 tehostetun tullivalvonnan yhteydessä Tornion Eurooppatie 4 (E4) -rajanylityspaikalla Ruotsin rekisterissä olevan kuorma-auton, joka kuljetti 300 kiloa dynamiittia. Kuorma-auton kuljettajalta puuttui vaarallisten aineiden kuljetuslupa, eikä ajoneuvossa ollut asianmukaisia merkintöjä räjähdysaineiden kuljettamisesta. Kuljetus Ruotsista Suomeen keskeytettiin ja kuljettajalle kirjoitettiin 20 päiväsakkoa vaarallisten aineiden kuljetusrikkomuksesta.

Osana tehostettua tullivalvontaa Tornion ja Aavasaksan alueella, Tulli pysäytti torstaina 9.10.2015 Ruotsin rekisterissä olevan kuorma-auton. Kuorma-auton lastina oli 300 kiloa dynamiittia. Tullitarkastuksen yhteydessä todettiin, ettei kuljettajalla ollut vaarallisten aineiden kuljetuslupaa. Myöskään ajoneuvon edessä ja takana ei ollut asianmukaisia merkintöjä räjähdysaineiden kuljetuksesta, eikä pakollista turvaohjekorttia löytynyt ajoneuvosta.

Tullitarkastuksen yhteydessä todettiin myös, ettei dynamiittilaatikoita ollut sidottu tai tuettu asianmukaisesti ja ajoneuvosta puuttui vaadittava määrä palosammuttimia.

Kuljetus Ruotsista Suomeen keskeytettiin ja kuorma-auto palasi takaisin Ruotsiin. Kuljettajalle kirjoitettiin 20 päiväsakkoa vaarallisten aineiden kuljetusrikkomuksesta. Päiväsakkojen määrä vastaa 800 euroa.

Arto Kurkela, tulliylitarkastaja, p. 040 332 4057

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon