Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tulli on paljastanut kansainvälisen marihuanan salakuljetus- ja levitysorganisaation yhdessä Saksan tullin kanssa

Tulli

Julkaistu: 06.10.2015 klo 09:00
Julkaisija: Tulli

Tulli takavarikoi kesäkuun 2015 puolivälissä lähes 17 kilogrammaa marihuanaa, joka oli tuotu Saksasta Suomeen Ruotsin kautta.

Esitutkinnassa on selvinnyt, että Suomeen on salakuljetettu organisaation toimesta useita kertoja aikaisemmin marihuanaa vuoden 2014 aikana. Aiemmin salakuljetetut erät ovat olleet suuruudeltaan 10 - 13 kilogramman suuruisia. Yhteensä marihuanaa epäillään salakuljetetun Suomeen organisaation toimesta yli 110 kilogrammaa.

Tapahtumat saivat alkunsa jo kesällä 2014, kun Tulli otti kiinni Helsingin Vuosaaressa naishenkilön, jonka autosta takavarikoitiin yli 12 kilogrammaa marihuanaa.

Tämän esitutkinnan pohjalta käynnistettiin kansainvälinen yhteistyö Saksan tullin kanssa, minkä tuloksena saatiin selvitettyä marihuanan salakuljetusorganisaatio, johon on kuulunut Saksan, Puolan ja Gambian kansalaisia.

Asian johdosta on rikoksesta epäiltynä kuulusteltu Suomessa toistaiseksi viittä henkilöä. Neljä heistä on edelleen tutkintavankina ja yksi tuomittuna usean vuoden vankeusrangaistukseen. Saksan tulli suorittaa asiassa esitutkinnan koskien useita Saksan alueella asuvia eri maiden kansalaisia.

Takavarikoitujen huumausaine-erien katukauppa-arvo on jopa noin 580 000 € ja esitutkinnassa selvitetyn jo levitykseen päässeen marihuanan katukauppa-arvo on arvion mukaan noin 1 600 000 €.

Esitutkinta asiassa on valmistunut ja asia siirtynyt syyteharkintaan Helsingin syyttäjänvirastoon syyskuun lopussa.

Lisätietoja tapauksesta antaa tulliylitarkastaja Tero Virtanen, p. 040 3326967

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon