Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Tulli jatkaa Ukrainaan matkalla olleiden ilmataisteluohjusten hakupäiden kauttakuljetuksen tutkintaa

Tulli

Julkaistu: 01.10.2014 klo 12:00
Julkaisija: Tulli

Helsinki-Vantaan lentokentällä pysäytettiin 24.6.2014 Vietnamista Hongkongin kautta saapunut lentorahtilähetys, joka oli kauttakulkulähetyksenä matkalla edelleen Ukrainaan. Saatujen asiantuntijalausuntojen mukaan lähetys sisälsi ilmataisteluohjusten hakupäitä, jotka on luokiteltava puolustusmateriaaliksi. Puolustustarvikkeiden viennistä annetun lain mukaan kauttakuljetus Suomen kautta edellyttää luvan hakemista puolustusministeriöltä. Kyseisille tuotteille ei ollut haettu kauttakuljetuslupaa, ja Tulli aloitti asiassa esitutkinnan rikosnimikkeellä puolustustarvikkeiden maastavientirikos. Lähetyksen sisältämät tavarat takavarikoitiin heinäkuussa. Esitutkinnassa on selvitetty, että kyseessä oleva lähetys liittyy Ukrainan ja Vietnamin väliseen normaaliin sotilaalliseen yhteistyöhön ja oli matkalla Ukrainaan korjausta ja huoltoa varten.

Tulli on 10.9.2014 kumonnut ilmataisteluohjusten hakupäiden takavarikon, koska esitutkinnan kannalta tavaraerän takavarikon jatkaminen ei ole välttämätöntä. Lähetys on luovutettu tavaranhaltijan edustajalle tullimuodollisuuksien hoitamista ja maasta vientiä varten. Lähetys voi jatkaa määränpäähänsä Suomen puolustusministeriön 3.9.2014 myöntämän kauttakuljetusluvan turvin.

Takavarikon kumoamisesta huolimatta Tulli jatkaa edelleen asian tutkintaa puolustustarvikkeiden maastavientirikoksena. Kansainvälisten rikosoikeusapupyyntöjen vuoksi tutkinnan on arvioitu kestävän vähintään puoli vuotta.

Asiaan liittyvästä tiedottamisesta vastaa Tullin rikostorjunta. Tutkinnasta tiedotetaan seuraavan kerran, kun asiassa tule esiin merkittävää uutta tietoa.

Valvontajohtaja Petri Lounatmaa, p. 040 332 2149

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä  Twitterissä https://twitter.com/SuomenTulli  ja Facebookissa https://www.facebook.com/pages/Tulli/289437981239343?fref=ts

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki