Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n liittokokous: Lisäpanostusta oppisopimuskoulutukseen

Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry

Julkaistu: 16.11.2014 klo 12:35
Julkaisija: Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry

Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n liittokokous vaatii yrityksiä ja koulutuksen järjestäjiä sekä valtionhallintoa panostamaan oppisopimuskoulutukseen nykyistä enemmän.

Kun yhteiskunta muuttuu, tulee koulutuksenkin muuttua mukana. Vanhakantainen koulunpenkin kuluttaminen ei sovi kaikille oppijoille ja erilaisia oppimismenetelmiä tulee luoda ja tukea yhä enemmän tulevaisuudessa. OSKU ry:n liittokokous näkee myös oppisopimuskoulutuksen erinomaisena välineenä erilaisten oppijoiden saamiseksi koulutuksen pariin ja työelämään.

- Nykyisellään oppisopimuskoulutusta hyödynnetään aivan liian vähän. Vaikeina aikoina nuorten yhä kasvava pelko tulevaisuutensa työpaikasta korostuu pelkona koulutukseen hakeutumisessa ,linjaa Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n puheenjohtaja Irene Nyberg.

Valitettavasti oppisopimukseen on tarttunut tähän mennessä vain harvat nuoret ja sen koetaan soveltuvan enemmän aikuisopiskelijoille. Monet nuoret eivät tiedä oppisopimuksen mahdollisuuksista ja useat työnantajat kaipaavat toiminnan suhteen lisäkoulutusta. Oppisopimus voi olla paras vaihtoehto monelle, kun se vain tehdään sellaiseksi.

- Oppisopimuksen aikana henkilö kehittyy kisällistä mestariksi. Parhaimmillaan oppisopimuskoulutus on win win –tilanne kaikille; opiskelija saa oppia mieleisimmällään tavalla ja työnantaja saa hyvän ja sitoutuneen työntekijän tulevaisuuden rekrytointeja ajatellen, jatkaa puheenjohtaja Nyberg.

OSKU haluaa oppisopimuksen muokkaamista nuorille sopivaan muotoon, lisätiedotusta koulutuksen mahdollisuuksista, lisäkoulutusta työnantajille ja erilaisten oppisopimusmuotojen käyttöönottoa Suomessa muistuttaen kuitenkin että opiskelijaa ei saa käyttää vain ilmaisena työvoimana vaan hänet tulee nähdä tulevaisuuden osaajana.

Lisätietoja: puheenjohtaja Irene Nyberg, 050 516 9244 (irene.nyberg@osku.info)

Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry on vuonna 2001 perustettu ainoa amisten omistama ja perustama II-asteen ammatillisten opiskelijoiden edunvalvonta-, palvelu- ja harrastejärjestö.