Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Postilähetysten tullauskäytäntö muuttuu 1.1.2014

Tulli

Postilähetysten tullauskäytäntö muuttuu 1.1.2014

Julkaistu: 09.12.2013 klo 10:12
Julkaisija: Tulli

EU:n ulkopuolelta tulevaa postilähetystä ei voi enää 1.1.2014 jälkeen pyytää siirrettäväksi tullitoimipaikkaan tulliselvitystä ja noutoa varten.

Asiakas voi tullata lähetyksen joko Tullin nettisovelluksen avulla tai missä tahansa asiakaspalvelua tarjoavassa tullitoimipaikassa ja maksaa maahantuontiverot samassa yhteydessä. Tullauksessa voi myös yhä käyttää asiamiestä.

Kun postilähetys on tullattu, Posti toimittaa sen asiakkaalle valitun toimitustavan mukaan joko kotiin tai lähipostiin.

1.1.2014 lähtien EU:n ulkopuolelta Suomeen lähetettyä postilähetystä ei voi enää siirtää passitusmenettelyssä rajatoimipaikalle edelleen esimerkiksi Venäjälle kuljetettavaksi. Siirtymäaikana tammikuussa 2014 postilähetyksen voi kuitenkin vielä passittaa Tullin Helsinki-Vantaan Siipitien toimipisteessä.

Muutokset eivät koske Ahvenanmaan postia/Posten Ålandia.

Tullin asiakaspalvelu Siipitiellä lakkaa 1.2.2014

1.2.2014 Tullin asiakaspalvelu Helsinki-Vantaan Siipitiellä lopetetaan kokonaan. Sen sijaan pääkaupunkiseudulla palvelevat muut tullitoimipaikat. (Ks. linkit.)
www.tulli.fi/fi/yhteystiedot_ja_palaute/uusimaa
www.tulli.fi/fi/yhteystiedot_ja_palaute/lentotulli

Siipitien toimipisteestä tulliselvitetyn postilähetyksen saa mukaansa tammikuun 2014 loppuun.

Lisätietoa:
Tullin yritysneuvonta, tuonti@tulli.fi
Tulliylitarkastaja Raili Sonninen-Korhonen, p. 040 332 2582
ja palvelukeskuspäällikkö Tiina Anttila, p. 040 332 2532

Lisätietoa postilähetyksistä:
Postin kuluttaja-asiakaspalvelu, p. 0200 71000 (pvm/mpm), ma–pe klo 8–18

Tuontitavaran tulliselvitys
EU:n ulkopuolelta tuotavalle tavaralle tehtävä tulliselvitys tarkoittaa sitä, että teet tavarasta tuonti-ilmoituksen Tullille. Ilmoituksen tietojen perusteella Tulli laskee maksettavan tullin, arvonlisäveron ja muut mahdolliset maksut.

Passitusmenettely
Passitus on tullimenettely, joka on luotu tavarankuljetuksen ja kansainvälisen kaupankäynnin helpottamiseksi. Passitusmenettelyssä tavaraa kuljetetaan tullivalvonnassa lähtötullitoimipaikasta määrätullitoimipaikkaan, jossa ne voidaan tulliselvittää. Passitusmenettelyssä tavaroita voidaan siirtää passitusalueella tullia tai muita maksuja maksamatta. Passitusta varten vaaditaan kuitenkin tullien ja verojen määrää vastaava vakuus.

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama keskusvirasto. Tulli toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki