Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Parlamentaarisen energia- ja ilmastokomitean työ luo vakautta

Energiateollisuus ry

Parlamentaarisen energia- ja ilmastokomitean työ luo vakautta

Julkaistu: 16.10.2014 klo 14:26
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Tänään julkistetut parlamentaarisen energia- ja ilmastokomitean kannanotot ovat energia-alan näkökulmasta onnistuneita, Energiateollisuus ry:n (ET) toimitusjohtaja Juha Naukkarinen sanoo.

– On merkittävää, että kaikki eduskuntapuolueet ovat nyt sitoutuneet yli hallituskausien ulottuviin yhteisiin tavoitteisiin, jotka linjauksineen pohjautuvat huolelliseen tutkimuslaitosten laatimaan skenaariotyöhön. Se luo energiateollisuudelle toimintavarmuutta, edellytyksiä investoida ja edetä kohti hiilineutraalia energiajärjestelmää.

Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen, toimivat markkinat ja kustannustehokkuus on otettu politiikan keskiöön. Nämä ovat juuri niitä seikkoja, joita ET on tarjonnut pitkäjänteisen ja kestävän energiapolitiikan lähtökohdiksi. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle energiateollisuus tarvitsee selkeät tavoitteet ja toimivan päästökaupan.

– Toivottavasti vuoden 2030 päästötavoitteista saadaan sovittua ensi viikon Eurooppa-neuvostossa, Naukkarinen tähdentää.

Komitean työssä korostetaan pohjoismaisten ja eurooppalaisten sähkömarkkinoiden kehittämistä toimitusvarmuuden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi. Samalla kiinnitetään huomiota siihen, että Suomessa on riittävästi sähköntuotantokapasiteettia ja edellytykset toteuttaa markkinaperusteisia investointeja.

Naukkarisen mukaan on tärkeää, että tämä linjaus otetaan huomioon myös päätettäessä ydinvoimalaitosten periaatepäätöksistä. Ilman merkittäviä investointeja Suomen sähköntuotantokapasiteettiin tulee entistä suurempi vajaus jo keskipitkällä aikavälillä.

Energiateollisuus tukee komitean linjausta siitä, että yhdistetyn sähkön ja lämmön tuotannon kilpailukyvystä pidetään huolta ja että sähkön pientuotantoa edistetään.

Komitea korostaa kustannustehokkuutta uusiutuvan energian edistämisessä. Tämä tavoite toteutuu parhaiten, jos meillä on toimivat markkinat, jossa tuotantomuodot kilpailevat keskenään ja jossa päästöttömyydestä palkitaan.

Komitea on ottanut vahvasti kantaa myös energiaomavaraisuuden parantamiseksi. Kotimaiset energialähteet, turve mukaan lukien, on asetettu fossiilisten tuontipolttoaineiden edelle. Energiateollisuus tukee omavaraisuuden vahvistamista. Konkreettisia toimia on tehtävä niin kotimaisten polttoaineiden tarjonnan edistämiseksi kuin investointiedellytysten parantamiseksi muun muassa hallinnollisia menettelyjä keventämällä.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen; puh. 050 60772