Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Nuorisotyön norminpurkutalkoot ja nuorten liikkuminen Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan analyysissa

Nuorisotutkimusseura ry

Julkaistu: 08.12.2015 klo 11:15
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Sipilän hallitusohjelmassa lanseerattiin norminpurkutalkoot, joiden tavoitteena on helpottaa kuntien velvollisuustaakkaa. Toistaiseksi normeista on vapautettu vain parkkikiekko, vaan miten käy, jos norminpurkutalkoot siirretään nuorisolain alueelle? Lue tutkijatohtori Niina Mäntylän ja tutkija Tomi Kiilakosken analyysi aiheesta sekä erikoistutkija Anu Gretschelin luotaus siitä, mitä nuorisotyölle Iso-Britanniassa tapahtui.

Samaan aikaan hallitusohjelmaan lisättiin nuorten liikkumista määrittävä normi - tunti liikkumista jokaiseen koulupäivään. Miten tämä tavoite hallitusohjelmaan tuli - ja mitä siitä seuraa? Liikuntapommin purkajina toimivat tutkijat Veli Liikanen ja Anni Rannikko

Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan tekstit ovat luettavissa teemasarjan oman sivun kautta www.nuorisotutkimusseura.fi/nuoruus-hallitusohjelmassa-kirjoitussarja (johdannon alla) sekä uusimmat kirjoitukset alla olevien linkkien kautta.

Nuorisotyö norminpurkutalkoiden pyörteissä
Niina Mäntylä & Tomi Kiilakoski
Sisältää Anu Gretschelin Kommentti-tekstin: Nuorisotyö voi kadota nopeasti – Suomi Iso-Britannian jalanjäljissä?

Liikuntaharrastuksia liikkumisen sijaan
Veli Liikanen & Anni Rannikko

Nuorisotutkimusverkoston Nuoruus hallitusohjelmassa -kirjoitussarja analysoi Juha Sipilän hallitusohjelman nuorisovaikutuksia. Kirjoitussarjassa parikymmentä alansa tutkijaa pureutuu aiheeseen oman erityisalansa näkökulmasta. Kirjoittajina toimii monitieteinen joukko tutkijoita niin Nuorisotutkimusverkostosta kuin yliopistoista ja tutkimuslaitoksista. Tutkijoilta on pyydetty tiiviitä analyyseja ja vapautettu heidät  akateemisista muotoseikoista kannustaen kantaaottavuuteen, kriittisyyteen ja rohkeuteen – tutkimusperusteisuutta unohtamatta.

Debatointiterveisin

Sarjan toimittajat

Elina Pekkarinen & Sinikka Aapola-Kari

elina.pekkarinen@nuorisotutkimus.fi, p. 040 8468624
sinikka.aapola-kari@nuorisotutkimus.fi

Nuorisotutkimusseura ry on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.