Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Ministeriön ryhdistäydyttävä Kemerassa

Puuliitto

Ministeriön ryhdistäydyttävä Kemerassa

Julkaistu: 19.05.2016 klo 12:08
Julkaisija: Puuliitto

Maa- ja metsätalousministeriön poukkoileva toiminta kestävän metsätalouden rahoituslain Kemeran suhteen on Puuliiton puheenjohtajan Jari Nilosaaren mukaan heikentämässä metsäalan työllisyyttä ja metsäteollisuuden raaka-ainehuoltoa.

– Rahoituksen tyssäyttäminen tarkoittaa välittömästi töiden vähentymistä, kun metsänomistajat eivät saa metsänhoitohankkeitaan liikkeelle. Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna metsänhoidon taso puolestaan on ydintoiminto, jonka perusteella yritykset ja muut alan toimijat arvioivat toimintaympäristön tarjoamia mahdollisuuksia. Näihin kumpaankaan ei kaivata minkäänlaisia häiriötekijöitä, Nilosaari arvioi.

Nilosaaren mukaan ministeriön on pyörrettävä päätöksensä ja siirrettävä Kemera-rahoitus pikimmiten jatkuvalle uralle.

– Metsänhoito on pitkäjänteistä työtä. Katkoksellisuus ei tähän toimintamalliin sovi. Yksi mahdollinen menettely voisi nykyjärjestelmän sijaan olla se, että valtion metsänhoitoon osoittama tuki hoidettaisiin verovähennyksillä.

– Vähintään tässä pitää saada hakemusten mukaiset työt liikkeelle siitä huolimatta, että hakemuksia on tullut enemmän kuin tälle vuodelle on määritelty myöntövaltuuksia. Kysymyksessä on arviointivirhe, mikä pitää korjata.

Nilosaari muistuttaa maan hallitusta sen omista biotalouslinjauksista.

– Hallitus puhuu biotalouden puolesta, mutta toimii Kemerassa tavoitettaan vastaan. Hyvä metsänhoito nimittäin on biotalouden ydin. Vain metsiä hoitamalla voidaan tuottaa järeää puustoa, joka puolestaan on yksi merkittävimmistä tekijöistä, ellei merkittävin tekijä laadun ja tuottavuuden kannalta, Nilosaari kommentoi.

Lisätietoja: Puheenjohtaja Jari Nilosaari, puh. 0400 872 641

Puuliitto on mekaanisen metsäteollisuuden, puusepänteollisuuden, bioteollisuuden, metsä- ja metsäkonealan, venealan ja maatalousalojen työntekijöiden etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 35 000 jäsentä.