Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » KIILA-kuntoutusta voi hakea työpaikalle ympäri vuoden

Kela

KIILA-kuntoutusta voi hakea työpaikalle ympäri vuoden

Julkaistu: 26.04.2016 klo 14:14
Julkaisija: Kela

Kela on avannut uuden sähköisen asiointipalvelun työnantajille. Sen kautta työpaikalle voidaan hakea ammatillisia KIILA-kuntoutuskursseja ympäri vuoden. Palvelu antaa päätöksen heti.

Koska KIILA-kuntoutuskurssien hakuaika on jatkuva, kuntoutuksen suunnitteluun ja toteutukseen päästään pian sen jälkeen, kun työpaikalla on todettu kuntoutuskurssin tarve. KIILA-kuntoutusta voi hakea myös yksittäiselle työntekijälle, jolloin yksittäisistä kuntoutujista muodostetaan kurssi.

Kuntoutukseen tuo joustoa sekin, että KIILA-kuntoutuksen voi osittain toteuttaa avomuotoisena, osapäiväisesti osana työpäivää ja tietyiltä osin myös etäkuntoutuksena videoyhteyden kautta.

– Meidän pitää päästä eroon vanhasta ajattelusta, että työntekijä lähetetään kuntoutukseen, josta hän palaa yksin töihin, missä kaikki jatkuu entisellään. KIILA-kuntoutuksessa kuntoutuja, hänen esimiehensä, työterveyshuolto ja kuntoutuksen palveluntuottaja ovat vuoropuhelussa koko kuntoutuksen ajan. Kuntoutuksen päätteeksi työpaikan olosuhteetkin voivat muuttua ja kaikki voivat voittaa, sanoo ammatillisen kuntoutuksen suunnittelija Leena Penttinen Kelasta.

KIILA-kuntoutuksen tavoitteena on parantaa yksilön työ- ja toimintakykyä. Lisäksi tavoitteena on kehittää työpaikan työ- ja toimintaympäristöä tukemaan työntekijöiden jaksamista ja pysymistä työelämässä.

KIILA-kuntoutuskurssit voivat alkaa toukokuusta 2016 lähtien, jolloin ne korvaavat Tyk-kuntoutuksen.

Lisätietoja medialle
Kela, kuntoutusryhmä
Ammatillisen kuntoutuksen suunnittelija Leena Penttinen, puh. 040 865 2947
etunimi.sukunimi@kela.fi

Lisätietoja asiakkaille:

Kelan henkilöasiakkaille

Kelan työnantaja-asiakkaille

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta