Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Kersantti Markku Viikista Vuoden reserviläinen

Reserviläisliitto tiedottaa

Kersantti Markku Viikista Vuoden reserviläinen

Julkaistu: 21.04.2012 klo 14:24
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Forssassa parhaillaan käynnissä oleva Reserviläisliiton vuosikokous on nimennyt Vuoden reserviläiseksi kersantti Markku Viikin Helsingistä. Vuoden malliyhdistykseksi nimettiin Kempele – Oulunsalon Reserviläiset – RAU ry.

Vuonna 2011 kersantiksi ylennetty Markku Topi Juhani Viikki on suorittanut varusmiespalveluksen vuosina 1997 – 1998 Ilmavoimien Viestikoulussa. Viikki on aktiivireserviläinen, jolla on ollut mukana myös kansainvälisissä kriisinhallintatehtävissä Kosovossa vuosina 2006 – 2007.

Kersantti Markku Viikki toimii nykyisin aktiivisesti Reserviläisliittoon kuuluvassa Vääpelikilta ry:ssä sekä kouluttajana Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä. Viikki on koulutukseltaan filosofian maisteri mutta hän opiskelee parhaillaan ammattikorkeakoulussa ensihoitajaksi.

Reserviläisliitto on nimennyt vuodesta 1987 alkaen poikkeuksellisen ansioituneita reserviläisiä tai liiton tarkoitusperiä edistäneitä henkilöitä Vuoden reserviläisiksi. Aiempia valintoja ovat olleet mm. hiihtäjä Juha Mieto, valtiopäiväneuvos Mikko Pesälä, lentomestari Ilmari Juutilainen ja juoksijalegenda Lasse Viren. Markku Viikistä tuli 23. Vuoden Reserviläinen.

Kersantti Markku Viikkiä on mahdollisuus haastatella puhelimitse, 050 328 6968.

Kempele – Oulunsalosta malliyhdistys

Forssan vuosikokouksessa nimettiin myös Reserviläisliiton Vuoden malliyhdistys. Nimityksen sai tänä vuonna osakseen Kempele – Oulunsalon Reserviläiset - RAU ry. Pohjois-Pohjanmaalla toimivan liiton jäsenyhdistyksen toimintamuotoihin kuuluvat mm. ammunta, veteraanityö, aatteellinen toiminta sekä vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutus. Yhdistyksen jäsenmäärä on kasvanut vuoden 2005 jälkeen 74 prosentilla.

Kempele – Oulunsalon toiminta on hyvin suunnitelmallista ja aktiivista. Erityistä huomiota malliyhdistysvalinnassa kiinnitettiin yhdistyksen liikunta- ja urheilutoimintaan, jota on kehitetty yhdessä ammattivalmentajien, lääkäreiden ja ravintoterapeuttien kanssa. Lisäksi Kempele – Oulunsalon varainhankinta on poikkeuksellisen hyvin järjestetty. Yhdistyksen toimintaa tukee yli 40 erilaista yhteistyökumppania.

Reserviläisliitto on nimennyt malliyhdistyksiä vuodesta 1980 alkaen. Kempele - Oulunsalosta tuli 30. vuoden malliyhdistys. Yhdistyksen puheenjohtajaa Tarmo Turusta on mahdollisuus haastatella puhelimitse, 0400 610 000. Yhdistyksen toimintaan voi tutustua myös internetissä osoitteessa www.kempeleenreservilaiset.fi.

Reserviläisliiton Forssassa järjestettyyn vuosikokoukseen osallistui nelisenkymmentä liiton jäsenyhdistystä eri puolilta Suomea. Seuraava liiton yleinen kokous järjestetään 17.11. Mikkelissä.

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 354 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on yli 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä.

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista lähes puolet on Reserviläisliiton jäseniä. MPK järjestää vuositasolla noin 1.500 koulutustapahtumaa, joihin osallistuu yli 30.000 suomalaista. Koulutuksen painopiste on reserviläisten sotilaallisessa koulutuksessa.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kuljetusyrittäjä Markku Pakkanen Kouvolasta. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.