Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Joensuun oikeus- ja poliisitalohanke etenee

Senaatti-kiinteistöt

Joensuun oikeus- ja poliisitalohanke etenee

Julkaistu: 16.05.2014 klo 10:35
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Joensuun uuden oikeus- ja poliisitalon rakentaminen on varmistunut. Senaatti-kiinteistöjen hallitus on tehnyt investointipäätöksen, ja vuokrasopimukset tilojen käyttäjien ja Senaatti-kiinteistöjen välillä on allekirjoitettu tänä keväänä. Hankkeen suunnittelija- ja urakoitsijavalinnat ovat parhaillaan käynnissä. Joensuun Sirkkalaan sijoittuvaan uudisrakennukseen suunnitellaan tilat seuraaville käyttäjäryhmille:

• Pohjois-Karjalan käräjäoikeus
  • Itä-Suomen syyttäjänvirasto
  • Itä-Suomen poliisilaitos
  • Keskusrikospoliisi
  • Suojelupoliisi

Käyttäjäryhmät sijaitsevat tällä hetkellä eri puolilla kaupunkia ja osin väliaikaisissa tiloissa.
Tiloja tulee käyttämään kaikkiaan noin 275 työntekijää ja laaja joukko asiakkaita.

Senaatti-kiinteistöt vastaa hankkeen rakennuttamisesta. Tilasuunnittelu tehdään poliisitalokonseptin ja oikeushallinnon toimitila- ja työympäristökonseptin mukaisesti. Konseptit on suunniteltu niin, että tilat tukevat mahdollisimman hyvin toimintaa ja asiakkaiden palvelukokemusta. Konsepteissa on annettu ohjeet muun muassa kunkin tilan koolle, teknisille järjestelmille ja materiaalivalinnoille.

Uudisrakennukselle on varattu 5,2 hehtaarin tontti Sirkkalan kaupunginosassa. Tontilla rakennetaan tällä hetkellä kaupungin tie- ja taloteknisiä liittymiä. Seuraavaksi edessä on tonttikauppa kaupungin ja Senaatti-kiinteistöjen välillä.

Tämän hetken aikataulutavoitteiden mukaan uudisrakennuksen tarkempi suunnittelu alkaa syksyllä 2014 ja työt tontilla kesällä 2015. Rakennus valmistuu syksyllä 2017.  Tiedotamme oikeus- ja poliisitalon rakennushankkeen etenemisestä säännöllisesti.

Kari Kiesiläinen
Oikeusministeriö, Oikeushallinto-osasto, ylijohtaja, 0295 150 138, kari.kiesilainen@om.fi
Christer Lundström
Valtakunnansyyttäjänvirasto, valtionsyyttäjä, 0295 620 817, christer.lundstrom@om.fi