Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » EU-maasta tilatusta verkko-ostoksesta voi joutua maksamaan veroja

Tulli

EU-maasta tilatusta verkko-ostoksesta voi joutua maksamaan veroja

Julkaistu: 09.05.2014 klo 09:00
Julkaisija: Tulli

Kaikki EU-maat kuuluvat EU:n tulliliittoon, jossa noudatetaan yhteistä kauppa- ja veropolitiikkaa. Jos yksityishenkilö tilaa EU:n alueelta tavaroita netin kautta, niitä ei yleensä tarvitse tulliselvittää, eikä niistä kanneta maahantuontiveroja, vaan tavarat toimitetaan suoraan ostajalle. Poikkeuksen tekevät alkoholi- ja tupakkatuotteet, joista täytyy tehdä Tullille tulliselvitys.

EU:ssa on kuitenkin erityisalueita, joilta ostetut tavarat verotetaan eri tavalla. Tällaisia alueita ovat esimerkiksi Iso-Britannian Jerseyn saari ja muut Kanaalisaaret, Espanjan Kanariansaaret ja Ahvenanmaa. Tulli muistuttaa, että näillä alueilla toimivista verkkokaupoista tehdyt ostokset täytyy tulliselvittää, ja niistä täytyy maksaa arvonlisävero, jos tavaran ostohinta ylittää 22 euroa. Arvonlisävero on yleensä 24 prosenttia tavaran ostohinnan ja kuljetuskustannusten määrästä. Tullia ostoksista ei tarvitse maksaa, koska tavara liikkuu EU:n tulliliiton sisällä. Ratkaisevaa on se, mistä tavarat toimitetaan.

Nettiostoksia tehdessä on muistettava myös tavaroiden tuontirajoitukset. Esimerkiksi lääkkeiden, ravintolisien, aseiden, nuuskan, tupakan ja alkoholin tuontiin liittyy rajoituksia ja kieltoja.

Tulliselvityksen tekeminen verkossa on helppoa

Lähetyksen vastaanottajan täytyy tulliselvittää ostoksensa oma-aloitteisesti. Tulliselvityksen takia ei tarvitse mennä käymään Tullissa, vaan sen voi helposti ja maksutta tehdä Tullin nettitullauspalvelun kautta. Tullauksen saa hoidettua myös asioimalla tullitoimipaikassa tai antamalla sen Itellan postihuolinnan tehtäväksi.

Euroopan kuluttajakeskus (EKK): http://www.ecc.fi/fi-FI

EU:n tulli- ja veroalueet: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/tulli_tutuksi/termit_selviksi/tulli_ja_veroalue/index.jsp

Tullin verkkosivut: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/index.jsp

Tullineuvonta p. 0295 5201 tai http://www.tulli.fi/fi/yhteystiedot/kysy_tullineuvonnasta.jsp

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki