Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Eläköön viittomakielet! Kansallista Viittomakielen päivää juhlitaan 12.2.

Kuurojen Liitto

Eläköön viittomakielet! Kansallista Viittomakielen päivää juhlitaan 12.2.

Julkaistu: 06.02.2015 klo 13:27
Julkaisija: Kuurojen Liitto

Kuurojen Liiton liittokokous päätti vuonna 2009, että vuosittain vietetään erityistä Viittomakielen päivää. Päivä on tarkoitettu Suomen kuurojen äidinkielten, suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen, juhlapäiväksi. Viittomakielen päiväksi valittiin 12.2., joka kuurojenopetuksen isän C. O. Malmin (1826–1863) syntymäpäivä. Päivää vietetään nyt kuudetta kertaa, ja juhlatapahtumia järjestetään eri puolella Suomea.

Viittomakielen päivää juhlistetaan 12.2. klo 10.00–13.00 eduskunnan viittomakielten verkoston ja Kuurojen Liiton järjestämässä seminaarissa eduskunnan Pikkuparlamentin auditoriossa. Tilaisuudessa luovutetaan myös Vuoden viittomakielitekopalkinto 2014, palkinnon luovuttaa Kuurojen Liiton kehittämisjohtaja Kaisa Alanne. Median edustajat ovat tervetulleita mukaan tilaisuuteen ja palkinnonsaajaa on mahdollisuus haastatella. Toimittajien, joilla ei ole eduskunnan akkreditointia, tulee ilmoittautua 11.2. klo 15:00 mennessä: matias.kallio@eduskunta.fi, (09) 432 4029

Seminaarissa puheenvuoroja viittomakielen asemasta ja viittomakielilain etenemisestä pitävät muun muassa oikeusministeri Anna-Maja Henriksson ja Kelan etuusjohtaja Elise Kivimäki. Viittomakielisten kokemuspuheenvuoroissa käsitellään tulkkauspalvelua: minkälaisia arjen kokemuksia on? Lisäksi kansanedustajilla kaikista eduskuntaryhmistä on kommenttipuheenvuorot. Luvassa on myös jotain todella ainutlaatuista: viittomakielistä stand-uppia!

Tilaisuutta voi seurata myös suorana verkkolähetyksenä osoitteessa: www.kuurojenliitto.fi/nettitv

Seminaarin ohjelma kokonaisuudessaan TÄSTÄ.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

tiedottaja Tiina Vihra
tiina.vihra@kuurojenliitto.fi
GSM 040 828 1846

Kuurojen Liitto: Kuurojen Liitto on viittomakielisten kuurojen etu-, palvelu- ja asiantuntijajärjestö. Viittomakielen arvioidaan olevan äidinkieli 4000–5000 kuurolle Suomessa. Suomessa viittomakieliä on kaksi: suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Maailmassa arvioidaan olevan noin 70 miljoonaa kuuroa. Lisätiedot: www.kuurojenliitto.fi