Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Autismi- ja Aspergerliitto ry esittää: Vammaislakien uudistus hallituksen kärkihankkeeksi

Autismi- ja Aspergerliitto ry

Julkaistu: 25.08.2015 klo 15:55
Julkaisija: Autismi- ja Aspergerliitto ry

Autismi- ja Aspergerliitto kannustaa hallitusta nostamaan vammaislakien uudistuksen (ns. VALAS-laki) hallituksen toimeenpanolistalle yhdeksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kärkihankkeeksi ja varaamaan lakien toimeenpanon edellyttämät määrärahat ensi vuoden budjettiin.

Hallitusohjelman vaikutukset vammaisiin suomalaisiin ovat vielä hämärän peitossa. Sote-uudistus, etuuksia koskevat leikkaukset sekä julkisen sektorin muut säästötoimet vaikuttavat väistämättä eri tavoin vammaisiin ja toimintarajoitteisiin henkilöihin. Autismi- ja Aspergerliitto kannustaa hallitusta rohkeisiin tekoihin vammaisten ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi sosiaali- ja terveyspolitiikkaa koskevien muutosten myllerryksessä.

- Vammaiset ihmiset ovat kaikkein heikoimmassa asemassa olevia suomalaisia. Sosiaaliturvaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluita koskevissa muutoksissa tulisi aina selvittää niiden vaikutus vammaisten ihmisten hyvinvointiin, muistuttaa Autismi- ja Aspergerliiton puheenjohtaja, ohjaava opettaja Päivi Norvapalo.

Kehitysvammalain ja vammaispalvelulain yhdistävää vammaislakien uudistusta on valmisteltu pitkään ja huolellisesti tiiviissä vuorovaikutuksessa järjestöjen sekä muiden sidosryhmien kanssa.

- Lain nostaminen hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi takaisi lain toimeenpanon. Vammaislain uudistuksen tavoitteena on, että jatkossa vammaisen ihmisen palvelutarve arvioidaan diagnoosin sijaan yksilöllisen tuen tarpeen perusteella, korostaa Norvapalo.

Puheenjohtaja Päivi Norvapalo, 0295 33 2858, puheenjohtaja(at)autismiliitto.fi

Toiminnanjohtaja Tarja Parviainen, 050 409 7940, tarja.parviainen(at)autismiliitto.fi

www.autismiliitto.fi, www.facebook.com/Autismiliitto, Twitter: @autismiliitto

Autismin kirjoon kuuluvat autismin ja Aspergerin oireyhtymän lisäksi Rettin oireyhtymä ja disintegratiivinen kehityshäiriö. Autismin kirjoon lukeutuvia henkilöitä on Suomessa arviolta 54 000. Vuonna 1997 perustettu Autismi- ja Aspergerliitto ry on valtakunnallinen edunvalvontajärjestö, jolla on 25 jäsenyhdistystä. Esteettömyys, saavutettavuus ja osallisuus ohjaavat liiton toimintaa.