Etusivu » Tiedotteet » Energia » Yli miljardi kWh – kotimainen tuulivoima merkittävään rooliin vuonna 2014

Yli miljardi kWh – kotimainen tuulivoima merkittävään rooliin vuonna 2014

Julkaistu: 21.01.2015 klo 11:30
Julkaisija: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Mennyt vuosi jatkaa menestyksellisten tuulivoimavuosien sarjaa. Hyvin vauhtiin päässyt tuulivoimarakentaminen on jatkunut ja ennätyslukuja tahkottiin niin uusien tuulivoimaloiden rakentamisen kuin tuulisähköntuotannonkin osalta. Jotta hyvin vauhtiin päässeen tuulivoimarakentamisen jatkuminen voidaan turvata, tulee vuoden 2030 uusiutuvan energian tavoitteista päättää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Vuoden 2014 tuulivoimatilastot ovat monelta osin ennätykselliset. Viime vuoden aikana Suomeen rakennettiin 184 MW uutta tuulivoimakapasiteettia, 59 uutta voimalaa. Rakennettu määrä kasvattaa maamme tuulivoimakapasiteetin 627 MW:iin ja 260 tuulivoimalaan. Tuulivoimalla tuotettiin viime vuonna yli miljardi kWh sähköä. Tämä tarkoittaa tuulivoimatuotannon 43 prosentin kasvua verrattuna vuoteen 2013, jolloin Suomen tuulivoimatuotanto oli yhteensä noin 0,8 miljardia kWh. Tuotettu määrä vastaa yli 500 000 kerrostalokaksion vuotuista sähkönkulutusta. Suomen kaikesta sähkönkulutuksesta katettiin tuulivoimalla viime vuoden aikana 1,3 prosenttia.

Tällä hetkellä tuulivoimarakentaminen on maassamme vilkasta ja tuulivoiman tulevaisuus näyttää valoisalta. Rakenteille on tulossa suuri määrä hankkeita. Kuluvan vuoden aikana Suomeen arvioidaankin rakennettavan yli 300 MW uutta tuulivoimakapasiteettia. Positiiviset tulevaisuudennäkymät voivat kuitenkin vaarantua, mikäli Suomeen ei saada mahdollisimman varhaisessa vaiheessa 2030 tavoitteita uusiutuvalle energialle.

”Hyvin käynnistynyt tuulivoimarakentaminen on vaarassa pysähtyä, mikäli uusia tavoitteita ei aseteta riittävän aikaisin. Sitovien tavoitteiden puute näkyy nopeasti hankkeiden rahoituksen saannissa ja sitä kautta uusien tuulivoimahankkeiden suunnittelussa ja rakentamisessa. Uusia hankkeita ei uskalleta käynnistää epävarmassa poliittisessa ilmapiirissä. Harva ala tarjoaa yhtä paljon investointeja Suomeen kuin tuulivoima-ala,” toteaa Suomen Tuulivoimayhdistyksen (STY) toiminnanjohtaja Anni Mikkonen.

Rakentamisen pysähtyminen tarkoittaisi myös alalle syntyneiden uusien työpaikkojen häviämistä ja kasvavan teollisuudenalan erityisosaamisen valumista pois maastamme. ”Mikäli selkeitä uusiutuvan energian tavoitetta ei pian aseteta, alkaa sen näkyä tuulivoimarakentamisessa viimeistään vuonna 2018,” arvioi Mikkonen. Tuulivoimarakentamisen ja tuulivoimateollisuuden arvioidaan työllistävän noin 10 000 suomalaista vuoteen 2020 mennessä.­­­­­

LISÄTIETOJA:

Anni Mikkonen
P. 040 771 6114

Jari Suominen
P. 050 595 6780

Suomen Tuulivoimayhdistys ry on tuulivoima-alan kansallinen edunvalvontajärjestö. Sen tavoitteena on edistää tuulivoimarakentamista mm. tiedottomalla, tietoa tuottamalla sekä julkiseen keskusteluun osallistumalla. STY:llä on noin 170 yritysjäsentä ja 220 henkilöjäsentä, joiden yhteinen tahtotila on edistää tuulivoimarakentamista. Yritysjäsenet edustavat lukuisia eri toimialoja. Yhdistyksellä on kolme työntekijää.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki