Etusivu » Tiedotteet » Energia » Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen: Energiateollisuus kutsuu akateemisen yhteisön tiiviimpään keskusteluun Suomen energiapolitiikasta

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 17.09.2015 klo 11:36
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiateollisuus haluaa tiivistää akateemisen yhteisön, professorikunnan ja alan tutkijoiden kanssa vuoropuhelua, jonka tavoitteena on edistää laajaa yhteiskunnallista yhteisymmärrystä energiapolitiikan tavoitteista ja niiden toteuttamiskeinoista. Energiateollisuus kutsuu alan asiantuntijat ensimmäiseen keskustelutilaisuuteen kuluvan syyskauden aikana.

Energiapolitiikka vaikuttaa merkittävästi Suomen hyvinvointiin ja kilpailukykyyn. Pitkän aikavälin tavoitteista vallitsee eri toimijoiden kesken suuri yhteisymmärrys. Näkemyserot korostuvat puhuttaessa energiapolitiikan ja energiantuotannon keinovalikoimasta.

Energiapolitiikasta tulee käydä jatkuvaa, avointa ja ratkaisukeskeistä keskustelua. Valitettavasti keskustelu kilpistyy liian usein ydinvoiman ympärille – joko tuotantomuotoa tiukasti puolustaen tai vastustaen.  Liiallinen kärjistyminen vaarantaa kokonaisuuden kannalta kestävien johtopäätösten tekemisen. Se ei ole yhteiskunnan edun mukaista.

Energiateollisuuden tavoitteena on saavuttaa Suomessa hiilineutraali sähkön- ja lämmöntuotanto vuoteen 2050 mennessä. Suomalaiset energia-alan yritykset ovat sitoutuneet tavoitteeseen ja omalla toiminnallaan muuttavat tavoitteen käytännöksi. Tavoitteen saavuttamisessa on edetty ripeästi ja Suomi on jo hyvällä uralla kohti vähäpäästöistä energiajärjestelmää.

Energiateollisuuden järjestämän Energia-akatemian kenttäjaksolla Satakunnassa mukana ollut Naukkarinen nosti esiin esimerkkejä, joiden perusteella Suomen energiapolitiikkaa voidaan jo nyt pitää jonkinlaisena menestystarinana:

• Suomessa on maailman älykkäin sähköverkko, joka mahdollistaa tuntikohtaisen seurannan sekä tehokkaan ja järkevän sähkönkäytön
  • Suomi on maailman johtavia maita energiatehokkaan yhdistetyn lämmön ja sähkön tuottamisessa
  • Suomi on kolmanneksi suurin uusiutuvan energian käyttäjä Euroopan unionissa ja näin jo nyt yksi uusiutuvien energialähteiden edelläkävijä
  • Maamme käytetyin energialähde on jo vuosia ollut puu
  • Suomen energiantuotanto on moneen muuhun Euroopan maahan nähden hajautettua: sähköä tuotetaan noin 400 ja kaukolämpöä noin 1200 tuotantoyksikössä.
  • Suomen sähkötuotannosta jo noin 75 % on päästötöntä
  • Suomessa on yksi Euroopan edullisimmista sähköenergian hinnoista. Esimerkiksi Tanskassa ja Saksassa sähköstä maksetaan kaksinkertaista hintaa.
  • Kansainvälinen energiajärjestö IEA on todennut Suomen energiapolitiikan olevan esimerkillistä

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, Energiateollisuus ry, puh. 050 60 772