Etusivu » Tiedotteet » Energia » There corporation mukana rakentamassa Ruotsin kiinteistösektorin älykkäitä palveluita

there corporation oy

Julkaistu: 26.01.2015 klo 12:07
Julkaisija: there corporation oy

Digitaalisia energiapalveluja tuottava suomalainen there corporation oy osallistuu Ruotsin kiinteistösektorin älykkäiden palvelualustojen kehittämishankkeeseen. Älykkäät kiinteistöteknologiat ovat nousseet Ruotsissa kansallisesti merkittäväksi kehityskohteeksi. Älykkäiden teknologioiden uskotaan nostavan kiinteistöliiketoiminnan palvelujen tuottavuutta, parantavan palveluiden laatua ja tuovan kuluttajille ja alan toimijoille lisäarvoa.

Ruotsissa uskotaan, että vaikka muun muassa Google ja Apple ovat lähteneet kehittämään omia alustojaan Smart Home -alueelle, on markkinoilla tilaa ja kysyntää avoimien palvelualustojen kehittämiselle. Innovaatiokeskus Vinnova (vrt. Tekes) on valinnut Hållbara lösningar för smarta hemmet -projektin yhdeksi kärkihankkeistaan.

Hankkeen tavoitteena on kehittää avoimia, standardoituja palvelualustoja ja toimintamalleja kiinteistösektorille. Hankkeen kohteena ovat erityisesti kiinteistösektorin energiapalvelut, turvallisuus- ja hoivapalvelut ja eri palvelujen yhdistämisestä syntyvät uudet palvelukonseptit. Hankkeessa on mukana joukko suuria asuinkiinteistöjen hallinnoijia ja omistajia, kuten Riksbyggen ja Tukholman kaupunki, keskeisiä palveluntarjoajia (Verisure, Teliasonera) sekä energiayhtiöitä ja teknologiayrityksiä.

Suomessa kehitetyt energiapalvelut mukautetaan Ruotsin tarpeisiin

There on mukana hankkeessa ainoana ulkomaalaisena kumppanina. Theren tavoitteena on lokalisoida ja jalostaa Suomessa kehitettyjä älykkäitä energiapalveluita Ruotsin markkinoille. Projektin aikana pilotoidaan kiinteistöjen energianhallintaan kehitettyjä teknologioita, liiketoimintamalleja ja asiakashyötyjä. Hanke kestää kaksi vuotta ja sen kokonaisbudjetti on 25 Mkr eli noin 2,7 miljoonaa euroa.

There keskittyy erityisesti soveltamaan teknologiaansa vastaamaan kiinteistö- ja energiayhtiöiden palveluvaatimuksia. Theren teknologiaa testataan Västeråsissa yhdessä Mälarenergi AB:n ja Mimer AB:n (kaupungin kiinteistöyhtiö), sekä Skellefteåssa Skellefteå Kraft AB:n ja kaupungin kiinteistöyhtiön Skebo AB:n kanssa. Tavoitteena on määritellä palvelut, arvioida palveluiden alustoille asettamat vaatimukset, kehittää liiketoimintamallit ja pilotoida kokonaisuutta eri kiinteistöissä.

Projektissa ovat mukana: Swedish ICT, Acreo Swedish ICT, SICS Swedish ICT, Interactive Institute Swedish ICT, Alleato, Inteno, There Corporation, Mimer, Bostadsbolaget i Göteborg, Micasa, Riksbyggen, Skebo, Sundbybergs Stadsnätsaktiebolag, Förvaltaren, SABO, Tukholman kaupunki, Telia, KTC, Weevio, Manodo, Clayster, Verisure, Mälarenergi Elnät, Skellefteå Kraft ja Skellefteån kaupunki.

Ilmo Lounasmaa, VP Sales, 040 7447 599, ilmo.lounasmaa@therecorporation.com
Ilkka Palola, Head of Sales, 050 3687533 Ilkka.palola@therecorporation.com
Lue lisää täältä: http://www.vinnova.se/sv/Aktuellt--publicerat/Pressmeddelanden/2014/141117-Stor-satsning-pa-utmaningsdriven-innovation--/

There corporation oy on energiatehokkaan teknologian ja digitaalisten energiapalveluiden edelläkävijä Euroopassa. Suomessa Theren yhteistyökumppaneita ovat mm. Anvia Oyj, Helen Oyj, Fira Oy, Fingrid Oyj, Fortum Oyj ja Pohjois-Karjalan Sähkö. www.therecorporation.com