Etusivu » Tiedotteet » Energia » Sähköyhtiöt haluavat panostaa toimitusvarmuuden parantamiseen – investointiesteet raivattava

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 27.01.2012 klo 13:03
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiateollisuus haluaa parantaa sähkön toimitusvarmuutta, häiriötilanteisiin varautumista, vikojen korjausnopeutta sekä asiakaspalvelu- ja viestintävalmiuksia. Pitkistä ja laajoista sähkökatkoista on päästävä eroon, Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen toteaa.

– Nyt on tärkeää, että esteet näiden parannustoimien tieltä raivataan hyvällä yhteistyöllä viranomaisten ja poliittisten päättäjien kanssa.

Energiateollisuus on tyytyväinen, että työ- ja elinkeinoministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat viimein päässeet yhteisymmärrykseen sähköjohtojen sijoittamisesta tiealueelle. Se on jo pitkään ollut energiateollisuuden tavoitteena.

– Vireillä oleva lakimuutos maantielakiin on välttämätön, jotta sähköjohtoja ja -kaapeleita voidaan enenevässä määrin sijoittaa tien reunaan. Tämä on kustannustehokas tapa parantaa sähkön toimitusvarmuutta. Vaadittavat investoinnit aiheuttavat hinnankorotuspaineita. Kustannustehokkaiden ratkaisujen hyödyntäminen helpottaa korotusten pitämistä maltillisempina.

Sähköyhtiöiden panostukset verkon kehittämiseen ja toimitusvarmuuden parantamiseen ovat erittäin suuria tulevina vuosina. On tärkeää, että viranomaisten valvonta ja sääntely tukee toimitusvarmuuden ylläpitämistä ja sen parantamiseen vaadittavia investointeja.

Energiateollisuus on tehnyt valvonnan ja sääntelyn kehittämistä koskevan aloitteen, joka tähtää toimitusvarmuuden parantamiseen, Naukkarinen toteaa.

Vakiokorvausten korotusesitykset ovat korkeita

Ministeri Häkämiehen eilen ilmoittamat muutokset sähkökatkojen vakiokorvausten korottamisesta ovat energiateollisuuden mielestä mitoitukseltaan korkeita. On ymmärrettävää, että korvaustasojen ja -porrastusten toimivuutta arvioidaan, mutta muutokset eivät saisi toimia itse päätavoitetta – eli toimitusvarmuuden parantamista – vastaan.

Kovat korotukset johtavat riskitason nousuun, mikä puolestaan aiheuttaa korotuspaineita asiakkaiden maksamiin hintoihin sekä vaikeuttavat yhtiöiden mahdollisuuksia investoida toimitusvarmuuden parantamiseen.

– Toivottavasti muutosten vaikutuksia voidaan vielä arvioida huolellisesti ennen lopullisia päätöksiä. Tärkein tavoite on sähkön toimitusvarmuuden parantaminen ja kaikkien toimenpiteiden pitää tähdätä siihen maaliin.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60772

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Eeva Kalli, puh. 044 355 4400

Energiateollisuus ry (ET) on sähkö- ja kaukolämpöalaa edustava elinkeinopoliittinen ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.