Etusivu » Tiedotteet » Energia » Pariisin sopimuksesta selkeä suunta energiamuutokseen

Energiateollisuus ry

Pariisin sopimuksesta selkeä suunta energiamuutokseen

Julkaistu: 12.12.2015 klo 20:51
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Hyvinvointimme ja turvallisen elinympäristön kannalta on tärkeätä, että näinkin kunnianhimoinen ja kattava sopimus saatiin aikaan, toteaa Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen.

Sopimus antaa selkeän viestin siitä, että kaikki maat ovat nyt sitoutuneet ilmastonmuutoksen hillitsemiseen selvästi alle kahden asteen, mielellään 1,5 asteeseen. Tämä asettaa ilmasto- ja energiapolitiikalle selkeän suunnan pitkälle tulevaisuuteen. Sopimuksen myötä energia-alan tehtävä on jatkaa määrätietoisesti kohti päästöttömyyttä.

Ilmastopäästöt on saatava nollaan vuosisadan jälkimmäisellä puoliskolla. Tämä tarkoittaa valtavaa investointitarvetta uusiutuvaan ja päästöttömään energiaan sekä energiatehokkuuteen. Vetovastuu on edelleen teollisuusmailla, mutta myös kehitysmaat osallistuvat talkoisiin merkittävästi.

Toivoa ja uskoa ilmastomuutoksen hillintään vahvistaa, että ilmastomuutoksen uhkiin suhtaudutaan aiempaa vakavammin ja vastuunottoon ollaan valmiita. Esimerkiksi suomalaisista valtaenemmistö, yli 80 prosenttia on vakavasti huolestunut ilmastomuutoksesta, toteaa Naukkarinen.

On hienoa, että sopimus antaa taustatukea päästöjen hinnoitteluun ja alueellisten päästökauppajärjestelmien yhteistyöhön. Uusi markkinamekanismi kannustaa myös yksityisiin investointeihin päästövähennyshankkeisiin maailmalla.

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen; puh. 050 60772
Johtaja Jukka Leskelä; puh. 050 593 7233