Etusivu » Tiedotteet » Energia » Olkiluoto 3: EPR-reaktoripaineastian kansi on onnistuneesti asennettu

AREVA

Olkiluoto 3: EPR-reaktoripaineastian kansi on onnistuneesti asennettu

Julkaistu: 23.10.2013 klo 18:43
Julkaisija: AREVA

EPR-reaktoripaineastian kansi on onnistuneesti asennettu ja sovitettu paikalleen Olkiluoto 3:n rakennustyömaalla.

Tämä virstanpylväs merkitsee samalla EPR:n raskaiden komponenttien asentamisvaiheen päättymistä. Olkiluoto 3:n reaktori on ensimmäinen EPR, jonka reaktoripaineastia on täysin varusteltu ja valmis vastaanottamaan polttoainenippuja.

Reaktoripaineastian kannen asentaminen on erittäin suurta tarkkuutta vaativa toimenpide, joka tehtiin käyttämällä EPR:n raskaiden komponenttien hallinosturia. Tämän laitteen avulla raskaita komponentteja pystytään liikuttamaan reaktorirakennuksen sisällä.

“Tämä toimenpide on symbolinen askel EPR-reaktorin historiassa ja haluaisin onnitella tiimejä, jotka suorittivat sen täydellisesti”, sanoi projektinjohtaja Jean-Pierre Mouroux, lehdistötilaisuudessa joka pidettiin Olkiluoto 3:n työmaalla yhdessä Teollisuuden Voima Oyj:n kanssa.

AREVA tarjoaa kansainvälisesti huippulaadukkaita ratkaisuja hiilidioksidittomaan energiantuotantoon sekä sähkönsiirtoon ja -jakeluun. Yhtiö on maailman johtava ydinenergiatekniikassa ja ainoa, joka tarjoaa laaja-alaisesti kaikki ydinenergiaan liittyvät palvelut. AREVA on sähkönsiirto- ja jakeluteknologian markkinajohtaja. Se tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman ratkaisuja sähkönjakelun varmuuteen ja energiatehokkuuteen. AREVA:n strategia tähtää kestävään kehitykseen. Yhtiö kehittää ja laajentaa uusiutuvan energian teknologiaa tuuli- aurinko-, bio- ja vesivoiman aloilla. AREVA auttaa planeettamme sen vuosisadan suurimmissa haasteissa: Se saattaa energian kaikkien saataville, suojelee ympäristöä ja toimii vastuullisesti tulevia sukupolvia ajatellen.