Etusivu » Tiedotteet » Energia » OKB Gidropress kehittämään Hanhikiven ydinvoimalan reaktorilaitoksen rakentamista

Julkaistu: 12.02.2016 klo 15:12
Julkaisija: Rosatom

Venäläinen ydinvoimareaktoreita suunnitteleva OKB Gidropress ja Hanhikivi 1 -ydinvoimalan laitostoimittaja RAOS Project Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen Hanhikiven ydinvoimalan teknisen suunnittelun kehittämisestä. Kyseessä on tärkeä askel reaktorin perusvarustuksen rakentamisen sekä Hanhikiven ydinvoimalan lisensointiprosessin kannalta.

Sopimuksen mukaan vuoden 2016 päätavoitteena on reaktoriastiaa, höyrynkehittimiä ja painekompensaattoria koskevien asiakirjojen kehittäminen yhdessä ydinvoimalan omistajan Fennovoiman kanssa. OKB Gidropress kuuluu Rosatomin konepajaryhmään Atomenergomash, jonka kanssa laitostoimittaja RAOS Project Oy allekirjoitti 31.12.2015 sopimuksen edellä mainittujen laitteiden toimittamisesta.

OKB Gidropress on tekijänä kaikissa VVER-reaktoreilla toimivissa laitoksissa. Yhtiön hankkeissa on rakennettu ja otettu käyttöön yhteensä 71 VVER-reaktoreilla varustettua ydinvoimalaitosta. Tällä hetkellä käytössä on 56 ydinvoimalaitosta 20 ydinvoimalassa Venäjällä, Ukrainassa, Armeniassa, Suomessa, Bulgariassa, Unkarissa, Tsekkissä, Slovakiassa, Kiinassa, Intiassa ja Iranissa. Voimaloiden kokonaiskapasiteetti on 43 120 MW.