Etusivu » Tiedotteet » Energia » Kiertotalous tulee, mitä siitä pitäisi tietää?

Tekes tiedottaa

Kiertotalous tulee, mitä siitä pitäisi tietää?

Julkaistu: 04.05.2016 klo 08:00
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Mikä on EU:n kiertotalouspaketti? Millaisia vaikutuksia sillä on Suomelle? Entä mitä kiertotaloudesta pitäisi tietää: mitä maailmalla ja Suomessa tapahtuu aiheen tiimoilta parhaillaan, millaista tutkimusta ja kokeiluja on käynnissä? Mitä sanovat yritykset, jotka ovat kääntäneet liiketoimintamallinsa kiertotalouden mukaisiksi? Onko kiertotalous todellakin suuri mahdollisuus kansantaloudelle ja kestävämmälle talouskehitykselle?

Tule lasilliselle tiistaina 10.5.2016 klo 15.00 kiertotalousklubiin: kuule, mitä kiertotalous ja sen ajankohtaisimmat asiat ovat! Aiemmasta ennakkoilmoituksesta poiketen klubi järjestetään Punavuoren Ahvenen kabinetissa (Punavuorenkatu 12, Helsinki).

Parituntisen tilaisuuden järjestää Ilmastoviestinnän ohjausryhmä. Alustuksen tarjoilevat kiertotalouden johtava asiantuntija Kari Herlevi Sitrasta ja KIVIKI-kiertotaloushankkeen tutkija Juha Honkatukia VTT:ltä. Yritysten edustajat kertovat käytännön esimerkkejä omista, käyttöönottamistaan kiertotalouden liiketoimintamalleista. Yritysten osuuden alustaa johtaja Teija Lahti-Nuuttila Tekesistä. Kommenttipuheenvuoron esittää Jaakko Kiander Ilmarisesta, joka on myös jäsen Kestävän kehityksen asiantuntijapaneelissa. Tarkempi ohjelma alla.

Tarjolla on purtavaa ja virvokkeita. Ilmoittautumiset 6.5. mennessä: emmi.lehikoinen@ilmatieteenlaitos.fi

Kerro mahdollisesta erityisruokavaliostasi tai allergioista samalla.

Tervetuloa!

Lisätiedot:

viestintäpäällikkö Sanna Nuutila, Tekes (sanna.nuutila@tekes.fi), puh. 050 5577 717
viestintäasiantuntija Samuli Laita, Sitra (samuli.laita@sitra.fi), puh. 040 536 8650

Ilmastoviestinnän ohjausryhmässä ovat mukana elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (elyt), ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ulkoasiainministeriö, Valtioneuvoston kanslia, Demos Helsinki, Ilmatieteen laitos, Kuntaliitto, Luonnonvarakeskus LUKE, Motiva, Suomen Akatemia, Suomen ympäristökeskus SYKE, Sitra, Tekes ja VTT.

Ohjelma:

Tervetuloa / Ilmastoviestijöiden ohjausryhmän pj. Jussi Palmén, YM

Mistä kiertotaloudessa on kyse: Perusteet, ajankohtaiset asiat niin globaalisti kuin kansallisestikin / Johtava asiantuntija Kari Herlevi, Sitra

Kiertotalouden laajuus ja kasvupotentiaali, alustavia kuulumisia tuoreesta tutkimushankkeesta / KIVIKI-hankkeen tutkija Juha Honkatukia, VTT

Yritysesimerkit ja edistämisprosessit: aiheeseen johdattelee johtaja Teija Lahti-Nuuttila, Tekes

- Mikä on kiertotalouden kasvupolku? / Johtava asiantuntija Paula Eskola, Motiva

- Kiertotalous kehittyvillä markkinoilla / Toimitusjohtaja Jaakko Kangasluoma, Finnfund

- Kiertoketju liiketoimintamallina: Puukuidun käyttäminen muovipussien ja muovipakkausten korvaajana / Osakas ja johtaja Esa Torniainen, Paptic

- Tuote palveluna -liiketoimintamalli: Valon ja valaisun myyminen valaisimen sijaan / toimitusjohtaja Markku Laatikainen, Valtavalo

- Suuryrityksen siirtyminen kohti kiertotaloutta / teknologiajohtaja Lars Peter Lindfors, Neste

Kommenttipuheenvuoro / Johtaja Jaakko Kiander, Ilmarinen

Vapaata seurustelua ja tarjoilua, mahdollisuus haastatteluihin