Etusivu » Tiedotteet » Energia » Kemikaalilainsäädäntö Euroopassa kiristyy – missä mennään Kiinassa ja Intiassa?

Teknologiateollisuus ry

Kemikaalilainsäädäntö Euroopassa kiristyy – missä mennään Kiinassa ja Intiassa?

Julkaistu: 29.05.2012 klo 14:32
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Globaaleilla markkinoilla toimivat suomalaiset teknologiateollisuuden yritykset tarvitsevat yhä enemmän tietoa ympäristölainsäädännöstä ja erityisesti kemikaalilainsäädännöstä kansainvälisesti. Euroopassa lainsäädäntö on yhtenäistä ja yrityksille vaativaa. Muualla käytännöt ovat hajanaisempia, mutta hyvät eurooppalaiset käytännöt leviävät muuallekin ja luovat samalla suomalaisille yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Teknologiateollisuus selvitti kansainvälisesti toimivien suomalaisyritysten pyynnöstä ympäristölainsäädännön kehitystä Kiinassa ja Intiassa. Selvitykset toteutti Finpro, joka esitteli selvitysten tuloksia 29.5. seminaarissa REACH, RoHS ja GHS – Ajankohtaista Kiinassa, Intiassa ja EU:ssa.

Kiinassa ympäristöasioihin kiinnitetään paljon huomiota ja kemikaalilainsäädäntö lähestyy eurooppalaista tasoa. Tähän vaikuttavat Kiinan teollisen tuotannon voimakas kehittyminen sekä maan vientimarkkinoiden tärkeys.

Intian vientimarkkinat ovat vasta kehittymässä. Kemikaalilainsäädäntö on hajanaisempaa ja usein myös suomalaisille yrityksille haasteellista seurata.

Sekä Kiina että Intia ovat suomalaisten yritysten tärkeää markkina-aluetta, ja monilla yrityksillä on näissä maissa toimintaa, joka vaatii tietoa ympäristöasioista. Paikallisella ympäristölainsäädännöllä on merkitystä, kun suomalaiset yritykset suunnittelevat tuotteiden vientiä, materiaalien ja osakokoonpanojen tuontia tai tuotannon käynnistämistä Kiinassa tai Intiassa.

"Kemikaalilainsäädäntö tuo suomalaisille yrityksille globaaleilla markkinoilla sekä haasteita että mahdollisuuksia. Selvitimme kansainvälisesti toimivien suomalaisyritysten pyynnöstä ympäristölainsäädännön kehitystä Kiinassa ja Intiassa, että yritysten olisi helpompi toimia ja tehdä päätöksiä", kertoo Teknologiateollisuus ry:n kestävän kehityksen ryhmän päällikkö Pirjo Kaivos.

Teknologiateollisuuden kestävän kehityksen ryhmä ennakoi, seuraa ja vaikuttaa yritysten kannalta keskeiseen ympäristölainsäädäntöön. Lisäksi ryhmä edistää ympäristöteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä. Teknologiateollisuus toimii tiiviissä yhteistyössä jäsenyritystensä ja sidosryhmiensä kanssa.

Ks. myös Teknologiateollisuus ry:n tiedote Tiukat kemikaaliasetukset vaarantavat työpaikkoja

Pirjo Kaivos, kestävän kehityksen ryhmäpäällikkö, Teknologiateollisuus ry, puh. 040 540 1796
Mia Nores-Korkeamäki, asiantuntija, Teknologiateollisuus ry, puh. 044 330 0928
Eija Tynkkynen, Pekingin vientikeskuksen päällikkö, Finpro, puh. 040 522 8507

Teknologiateollisuus on Suomen tärkein elinkeino, sen edustamat toimialat vastaavat 60 % maan viennistä ja 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Teknologiateollisuus työllistää Suomessa suoraan 290 000 henkilöä. Teknologiateollisuuteen kuuluu viisi päätoimialaa, jotka ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu- ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala.