Etusivu » Tiedotteet » Energia » Ensimmäiset INKA-Awards -palkinnot Ouluun hankintojen kehittämiselle ja Vaasaan älyverkkopilotille

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 02.10.2014 klo 16:15
Julkaisija: Tekes tiedottaa

2.10. Tampereella pidetyssä Tekesin INKA-ohjelman seminaarissa jaettiin kaksi palkintoa parhaiten INKA-ohjelman tavoitteita toteuttaneille tahoille. Lisäksi yleisöäänestyksessä palkittiin tilaisuuden mieleenpainuvin esitys.

Oulun kaupunki palkittiin parhaana innovatiivisten ratkaisujen edistäjänä ja julkisten hankintojen kehittäjänä.

- Oulu on tehnyt pitkäjänteistä työtä innovatiivisten julkisten hankintojen ja ratkaisujen kehittäjänä. Kaupungin strategiassa on jopa määritelty, että vuonna 2020 kaupungin hankinnoista tehdään 20 % käyttäen fiksuja ja innovatiivisia menettelyjä. Konkreettisina asioina voi mainita vaikkapa Hiukkavaaran alueen kehittämisen ja kaupungin rakennusvalvonnan toimet energiatehokkaan rakentamisen edistämisessä, summaa Tekesin Huippuostajat -ohjelman päällikkö Sampsa Nissinen.

Vaasasta palkittiin parhaiten käynnistynyt hanke Sundom Smart Grid. Hankkeen takana ovat ABB, Anvia, Merinova, Vaasan Sähkö -konserni ja Vaasan yliopisto.

Vaasan Sundomiin tehdään älykkään sähköverkon demonstraatio- ja tutkimusalusta yrityksille ja yliopistolle. Älyverkkopilotin tavoitteena on parantaa sähkönjakelun luotettavuutta sekä luoda edellytykset tuuli- ja aurinkovoiman hyödyntämiselle alueen kotitalouksissa. Alueella on mahdollista tutkia ja kehittää liiketoimintamalleja oikeassa verkossa, jossa on kuluttaja-asiakkaita.

- Yksi INKA-ohjelman päätavoitteita on synnyttää Suomeen kansainvälisesti houkuttelevia, huippuosaamiseen perustuvia kokeiluympäristöjä kaupunkien, yritysten ja valtion yhteistyönä. Vaasan hanke toteuttaa erittäin hyvin tätä tavoitetta, arvioi INKA-ohjelman päällikkö Reijo Munther.

Ohjelmapäällikkö Reijo Munther
reijo.munther(at)tekes.fi
puh. 050 5577 827

Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi