Etusivu » Tiedotteet » Energia » Energiavuosi 2008 SÄHKÖ

Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiavuosi 2008

Sähkön käyttö väheni 3,8 prosenttia
- lasku kiihtyi vuoden loppua kohti
- teollisuuden sähköntarve väheni 7,1 prosenttia
- muu kuin teollisuuskulutus ennallaan

Sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt supistuivat

Vuosi 2008 oli sähkön kannalta poikkeuksellinen. Talouden taantuma vähensi teollisuuden sähköntarvetta, erityisesti tämä näkyi paljon sähköä käyttävässä metsäteollisuudessa. Teollisuuden tuotanto ja sähköntarve vähenivät kiihtyvällä vauhdilla vuoden loppua kohti. Viime vuoden kehitys ei ollut kuitenkaan yhtenäinen. Muu kuin teollisuuden sähkö pysyi edellisvuoden tasolla, ja lämpötilakorjattuna se kasvoi 1,2 prosenttia, ilmenee Energiateollisuus ry:n Energiavuosi 2008 –tiedoista.

Viime vuosi oli lämmin ja sateinen. Lämpötilamittausten historiassa vuosi 2008 oli kuudenneksi lämpimin. Vesivoima saavutti kaikkien aikojen tuotantoennätyksen. Tuulivoima kasvoi kasvaneen tuotantokapasiteetin vuoksi lähes 40 prosenttia. Sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt supistuivat merkittävästi toisena perättäisenä vuonna. Sähkön ja lämmön yhteistuotanto pysyi lämpimistä säistä huolimatta ennallaan.

Keskilämpötila oli koko maassa 1-2 astetta keskimääräistä lämpimämpi, maan eteläosassa paikoin yli kaksi astetta lämpimämpi. Vuosi oli sateinen, ja paikkakuntakohtaisia vuosisade-ennätyksiä rikottiin eri puolilla Suomea.

Suomi käytti sähköä viime vuonna 86,9 miljardia kilowattituntia (terawattituntia, TWh), vähennys vuoteen 2007 oli 3,5 TWh eli 3,8 prosenttia. Vähennys oli suurin sitten sotavuosien. Sähkönkäyttö on vähentynyt yli kolme prosenttia rauhan aikana vain yleislakkovuonna 1956 (-3,1 %) ja vuonna 1947 (-3,4 %). Lämpötilakorjattuna sähkön käyttö väheni viime vuonna kolme prosenttia.

Eniten sähköä yhteistuotannosta, vesi- ja tuulivoima ennätyksiin

Sähkön ja lämmön yhteistuotanto (CHP) kattoi sähkön käytöstä viime vuonna lähes 31, ydinvoima yli 25, vesivoima runsaat 19 sekä hiili- ja muu lauhdutusvoima yli yhdeksän prosenttia. Tuulivoiman osuus oli 0,3 prosenttia. Sähkön nettotuonti kattoi lähes 15 prosenttia sähkön käytöstä.

Sähkön ja lämmön yhteistuotanto (26,7 TWh) pysyi edellisvuoden tasolla lämpöisistä säistä huolimatta. Kaukolämmityksen yhteydessä tuotettiin sähköä 1,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2007, teollisuuden CHP väheni kaksi prosenttia. Ydinvoiman tuotanto (22,0 TWh) supistui lievästi vuoden 2007 ennätystuotannosta.

Vesivoima (16,9 TWh) kasvoi yli viidesosan ja nousi ennätykseen. Edellinen ennätys oli vuodelta 1992 (15,0 TWh). Pääosin hiilellä tuotettua lauhdutussähköä (8,2 TWh) tarvittiin 43 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Tuulivoiman tuotanto (0,2 TWh) kasvoi uusien tuulivoimalaitosten myötä lähes 40 prosenttia.

Sähkön nettotuonti (12,8 TWh) kasvoi vajaat kaksi prosenttia. Pohjoismaiden vesitilanne oli hyvä kesän loppuun asti. Syksyllä Pohjoismaiden vesivarastot painuivat kuitenkin pitkän ajan keskiarvon alapuolelle. Sähkön tuonti Suomeen Ruotsista ja Norjasta väheni edellisvuodesta, ja sähkökauppa Pohjoismaiden kanssa kääntyi Suomelle lievästi vientivoittoiseksi. Sähkön tuonti Venäjältä ja Virosta sen sijaan kasvoi merkittävästi.

Sähkön käyttö: edelleen yli puolet teollisuuteen,
neljännes koti- ja maatalouksiin

Viime vuonna teollisuus käytti sähköstä 51, asuminen ja maatalous lähes 26 sekä palvelut ja rakentaminen lähes 20 prosenttia. Siirto- ja jakeluhäviöihin meni sähköstä runsaat kolme prosenttia. Kotitalous- ja sähkölämmityssähkö sisältyvät asumisen sähköön.

Teollisuuden sähkön tarve supistui viime vuonna 7,1 prosenttia. Väheneminen kiihtyi vuoden loppua kohden. Metsäteollisuudessa sähkön käyttö väheni 10,9, muissa teollisuuksissa väheneminen oli 1-2 prosenttia. Palvelut ja rakentaminen tarvitsivat sähköä viime vuonna saman verran kuin edellisvuonna.

Sähkön kulutuksessa talvikauden 2007/2008 huipputeho saavutettiin perjantaina tammikuun 4. päivä klo 17-18, jolloin tunnin keskiteho oli 13 770 megawattia (MW). Huipputunnin aikana sähkön ja lämmön yhteistuotantoa oli käytössä 4568 MW, ydinvoimaa 2 729 MW, vesivoimaa 2 100 MW, lauhdutustuotantoa 1 268 MW ja tuontisähköä 3 056 MW. Tuulivoimaa saatiin 49 MW. Tähänastinen Suomen korkein huipputeho on 8.2.2007 klo 7-8 saavutettu 14 914 MW. Kuluvana talvena tehontarve on noussut tähän mennessä noin 13 000 MW:iin.

Sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt vähenivät 5,3 miljoonaa tonnia

Suomessa viime vuonna tuotettu sähkö oli edellisvuotista puhtaampaa. Sähköntuotannon päästöt hiilestä, maakaasusta, turpeesta olivat 12,4 miljoonaa tonnia hiilidioksidia, 5,3 miljoonaa tonnia vähemmän kuin edellisvuonna. Vähennys johtuu hiililauhdutustuotannon supistumisesta.

Suomessa tuotettu sähkö oli viime vuonna 66-prosenttisesti kasvihuonekaasupäästötöntä (60 prosenttia vuonna 2007). Ydinvoiman osuus oli 30 ja uusiutuvien energialähteiden osuus 36 prosenttia sähköntuotannosta. Hiilidioksidipäästöt tuotettua kilowattituntia kohti olivat viime vuonna 168 grammaa, edellisvuonna 228 grammaa.

Markkinasähkö keskimäärin 70 prosenttia kalliimpaa kuin 2007

Nord Pool Spot –sähköpörssissä sähkön markkinahinnat olivat viime vuonna ensin vahvassa nousussa ja syksyllä laskussa. Keskimäärin markkinasähkön hinta oli Suomessa 70 prosenttia korkeampi kuin edellisenä vuonna. Kuukausikeskihinta oli keskimäärin 5,1 senttiä/kilowattitunti (snt/kWh), edellisvuonna se oli ollut 3,0 snt/kWh.

Suomessa kotitaloussähkön (5000 kWh/v) sähköenergian, siirto- ja jakelukustannuksen sekä arvonlisä- ja sähköveron sisältävä kokonaishinta oli vuoden 2009 alussa 12,44 snt/kWh, vuoden 2008 alussa hinta oli ollut 11,27 snt/kWh. Nousu viime vuonna oli 10,3 prosenttia. Kotitalousasiakkaan sähköenergiastaan maksama hinta nousi vuodessa keskimäärin 17,1 % tasolle 6,9 snt/kWh, veroton hinta 5,66 snt/kWh.

Sähkön hinta Suomessa on Euroopan halvimpia. Ostovoimalla mitaten kotitaloussähkön hinta on EU-maiden halvin ja noin kolmasosan halvempi kuin EU-maissa keskimäärin, ilmenee EU:n Eurostat-tilastosta.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 607 72
viestintäpäällikkö Pekka Tiusanen, puh. 050 552 1347

Lataa tästä Sähkövuosi 2008 -kalvot (Power Point -tiedosto)

Avaa tästä muut ENERGIAVUOSI 2008 -lehdistötiedotteet

-4,3

SÄHKÖN KULUTUS

-3,8

Lämpötilakorjattu muutos                                                            (2006/2007 1,0 %)                                                     2007/2008  -3,0 %