Etusivu » Tiedotteet » Energia » Ekoenergia avasi toimiston Venäjällä

Ekoenergia avasi toimiston Venäjällä

Julkaistu: 22.03.2011 klo 12:55
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomalainen Ekoenergia-merkki on avannut toimipisteen Pietarissa Venäjällä ympäristöjärjestö Bellonan siipien suojassa. Merkki on Suomen ainoa ympäristömerkintä energialle ja sen omistaa Suomen luonnonsuojeluliitto. Uuden toimiston tavoitteena on ympäristömerkitä venäläisiä sähkötuotteita,  energiansäästöpalveluja ja kaukolämpöverkkoja. Toiminnalle on saatu merkittävä tuki Suomen ulkoministeriöltä.

”Venäläiset sähkömarkkinat ovat avautumassa. Suomessa menestyksekkääksi osoittautunut Ekoenergia-merkki antaa meille mahdollisuuksia vaikuttaa energia-alan kestävyyteen Venäjällä”, kertoo Ekoenergia-merkistä Venäjällä vastaava Ksenia Vakhrusheva.

"Alamme välittömästi luoda kriteeristöä kestävälle energiantuotannolle suomalaisten kriteerien pohjalta. Suomen tapaan asetamme sijoituspaikkavaatimuksia tuulivoimalle ja vaelluskalavelvoitteita vesivoimalle. Uskomme, että pystymme merkinnän avulla korvaamaan fossiilisia polttoaineita tuulivoimalla ja puuenergialla sekä korjaamaan vesivoiman aiheuttamia haittoja vaelluskaloille”, sanoo Vakhrusheva.

”Ensimmäisen Ekoenergia-merkityn sähkötuotteen uskomme tulevan markkinoille muutaman vuoden kuluessa.”

Suomen luonnonsuojeluliiton ekoenergiavastaava Riku Eskelisen mukaan EU:n sähkömarkkinoiden avautuminen on synnyttänyt kiinnostusta Ekoenergia-merkintää kohtaan myös muualla Euroopassa.

”Käymme parhaillaan neuvotteluja merkinnän laajentamisesta esimerkiksi Espanjaan, Italiaan, Viroon, Latviaan, Romaniaan ja moneen muuhun Euroopan maahan. Ympäristöjärjestöt kautta mantereen ovat aktivoituneet asiassa”, kertoo Eskelinen.

Merkinnän mahdollinen laajentuminen tuo Suomelle Eskelisen mukaan positiivista mainetta. "Merkin omistaja on Suomen luonnonsuojeluliitto. Jos laajennuspyrkimyksemme onnistuvat, tullaan merkintä aina muistamaan suomalaislähtöisenä.  Sähkötuotteiden ympäristömerkitseminen koko Euroopassa antaisi kansainvälisille yrityksille mahdollisuuden keskittää sähkösopimuksensa Ekoenergia-merkittyyn sähköön kaikissa eurooppalaisissa toimipisteissä”, Eskelinen kertoo.

www.ekoenergia.fi

Ekoenergia-logo ladattavissa täältä:

Riku Eskelinen
ekoenergiavastaava
Suomen luonnonsuojeluliitto
puhelin: +358 50 5727782
sähköposti: riku.eskelinen@sll.fi

Ksenia Vakhrusheva (haastattelut venäjäksi tai englanniksi)
ekoenergiavastaava
Bellona Venäjä