Etusivu » Tiedotteet » Energia » Asetus sähkön tuntimittauksesta voimaan

Asetus sähkön tuntimittauksesta voimaan

Julkaistu: 27.02.2009 klo 09:04
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Maaliskuun alussa voimaantuleva valtioneuvoston asetus sähkön tuntimittauksesta on merkittävä uudistus niin sähköverkkoyhtiöille kuin niiden asiakkaille. Uudistuksen ansiosta kilpailu sähkön vähittäismarkkinoilla lisääntyy, kun sähkön käytöstä ja sen ajoittumisesta saadaan jatkossa nykyistä tarkempaa tietoa. Tuntitason tieto auttaa asiakkaita muuttamaan sähkönkulutustapojaan ja säästämään siten energiaa.

Asetus sähkön tuntimittauksesta voimaan 1.3.

Uudet sähkömittarit auttavat asiakkaita
tehostamaan sähkönkäyttöään

Vuoden 2013 loppuun mennessä valtaosa Suomen yli kolmesta miljoonasta sähkönkäyttöpaikasta on varustettu älykkäällä sähkömittarilla, jolta saadaan tieto jokaisen tunnin aikana tapahtuneesta sähkön käytöstä. Muutos on merkittävä nykytilanteeseen nähden, sillä tällä hetkellä suurin osa sähkömittareista luetaan kerran vuodessa tai jopa harvemmin.

Tulevan viiden vuoden aikana asiakkaat alkavat saada nykyistä tarkempaa tietoa omasta sähkönkäytöstään ja voivat siten vaikuttaa omaan sähkönkäyttöönsä. Kun esimerkiksi näkee konkreettisesti kiukaan vaikutuksen sähkönkulutukseen, huolehtii varmasti mielellään siitä, ettei sauna ole turhaan päällä. Sähkönkäyttötietoja voi saada esimerkiksi sähkölaskujen mukana tai lähes reaaliajassa sähköyhtiöiden nettisivujen kautta.

Lähiajan suurin yksittäinen sähköverkkoinvestointi

Uudistus vaatii verkkoyhtiöiltä suuria investointeja. Mittarien vaihdon lisäksi verkkoyhtiöt järjestävät tarvittavat tiedonsiirtoyhteydet ja uusivat tietojenkäsittelyjärjestelmänsä. Jatkossa valtava määrä tietoa siirtyy mittareilta verkkoyhtiöille ja niiltä eteenpäin asiakkaille ja muille sähkömarkkinatoimijoille.

Uudistuksella luodaan edellytykset sähkön vähittäismarkkinoiden tehokkaalle toiminnalle sekä edesautetaan sähkönkäytön tehostamista. Älykäs mittaus parantaa verkkojen toimintavarmuutta, koska mittareilta saadaan nykyistä ajantasaisempaa tietoa sähkönjakelun keskeytyksistä.

Sähkön myyjille älykkäät sähkömittarit tarjoavat entistä paremmat mahdollisuudet kehittää uusia tuotteita ja palveluita. Näiden myötä asiakkaan valinnanvapaus kasvaa, mikä lisää kilpailua sähkön vähittäismarkkinoilla. Uudistus mahdollistaa myös sellaisten tuotteiden tarjoamisen, joissa asiakas hyötyy sähkönkäyttönsä vähentämisestä pörssisähkön hintapiikkien aikana.

Tekniikan kehittyessä asiakkaan laitteita voidaan ohjata automaattisesti sähkölaskun pienentämiseksi. Tämä edellyttää kuitenkin muutoksia rakennusten sähköasennuksiin. Kehitystä onkin tuettava viranomaistoimenpitein. Ohjauksia ei voida toteuttaa ilman eri toimijoiden vastuiden ja velvoitteiden määrittämistä, eikä ilman teknisiä määräyksiä sähkökeskusten asennuksista ja ohjausvaihtoehdoista.

Uudistuksen myötä Suomi jatkaa sähkön vähittäismarkkinoiden kehityksen kärjessä.

Sähköverkkotoimialan johtaja Kenneth Hänninen, puh. 050 320 2439