Etusivu » Tiedotteet » Elektroniikka » Suomalainen ei syty selfie-kuvista

Julkaistu: 16.07.2014 klo 10:00
Julkaisija: Samsung Electronics Nordic

Suomalainen ei syty selfie-kuvista

Suomessa selfie on tuntemattomampi käsite kuin muissa Pohjoismaissa: tuore kysely kertoo, että suomalaisista peräti 25 prosenttia ei tunne sanan merkitystä. Ruotsissa lukema on 15 prosenttia ja Norjassa 11 prosenttia. Pohjoismaiden selfie-tietoisin kansa on Tanska, jossa 96 prosenttia vastaajista ymmärtää selfie-sanan merkityksen.

16.7.2014 - Suomalaiset ovat Pohjoismaiden innottomimpia selfie-kuvien ottajia. Kyselyn vastanneista peräti 71 prosenttia kertoo, ettei ole koskaan ottanut selfietä. Vastaava lukema selfie-kuvaamisen Pohjoismaisessa kärkimaassa, Tanskassa, on 61 prosenttia.

Ruotsalaiset rakastavat retusointia

Kyselytulosten perusteella ruotsalaiset ovat innokkaimpia retusoimaan omakuviaan. 23 prosenttia ruotsalaisvastaajista kertoo muokkaavansa kuvia jollakin tavoin ennen niiden julkaisemista sosiaalisen median palveluissa. Reipas enemmistö suomalaisista on sinut oman itsensä kanssa, sillä vain 18 prosenttia tunnustaa parantelevansa kuvia ennen niiden julkaisemista. Peräti 28 prosenttia omakuvia itsestään ottavista ruotsalaisista kertoo ottavansa selfieitä shoppaillessaan. Suomalaisista kuvia räpsii kauppareissulla vain 18 prosenttia.

Alastonkuvan ilo jaetaan

Peräti 47 prosenttia suomalaisvastaajista kertoo, ettei heillä ole ainuttakaan kuvaa itsestään tallennettuna puhelimen muistiin. Vaikka suomalaiset eivät ole uutteria omakuvien ottajia, ovat he Pohjoismaiden innokkaimpia julkaisemaan kuvat Facebookissa. Näin tekee jopa 41 prosenttia suomalaisista. Silti peräti 38 prosenttia suomalaisista vastaajista kertoo tallentavansa omakuvansa vain puhelimeen eikä jaa niitä kenellekään. Suomalaisista 11 prosenttia jakaa kuvansa Instagramissa.

Alastomuus ei hävetä saunakansaa: suomalaisista 8 prosenttia ilmoittaa ottavansa selfieitä ilkosillaan, ja heistä jopa 63 prosenttia paljastaa joskus jakaneensa alastonkuvan puhelimellaan.

Mekö riippuvaisia puhelimistamme?

Suomalaisista vastaajista 56 prosenttia kokee, ettei ole riippuvainen puhelimestaan. Silti suomalaiset vastaajat ovat kyselyn perusteella hanakimpia tarkistamaan puhelimensa aina ennen nukkumaanmenoa: 30 prosenttia tarkistaa puhelimensa aina ja 40 prosenttia silloin tällöin ennen unta. Pohjoismaiden riippuvaisimpia kännykän käyttäjiä ovat norjalaiset. Heistä 64 prosenttia tunnustaa olevansa täysin riippuvaisia kännykästään.

-        Vaikka suomalaiset ovatkin muita Pohjoismaita jäljessä selfie-kuvaamisessa, on selvää, että selfie-sanasta on muotoutumassa arkislangia myös Suomessa. Kännykällä otetaan entistä enemmän kuvia ja älypuhelimen kamerasta on tullut yhä tärkeämpi kriteeri uutta puhelinta valittaessa. Samsungin uutuuspuhelimien kameraominaisuuksiin lukeutuu muun muassa Selfie Alarm -toiminto, joka helpottaa ajoitettujen omakuvien ottamista, toteaa Samsungin markkinointipäällikkö Eva Carrero.

Salaa kuvaaminen on Pohjoismaissa arkipäivää

Suomalaisista useampi kuin joka toinen myöntää ottaneensa kuvia muista ihmisistä ilman heidän lupaansa. Toisten luvatta kuvaaminen on kyselyn mukaan muissa Pohjoismaissa yhtä suosittua.

Suosituin aika selfieiden ottamiseen on viikonloppuna. Vain ani harva suomalainen myöntää ottavansa kuvia itsestään joka päivä. Puolet suomalaisista vastaajista ilmoittaa ottavansa selfieitä juhlissa. Omakuvien ottaminen on kyselyn mukaan suosittua myös koulussa tai työpaikalla.

Kyselytuloksia tiivistetysti:

• 75 % suomalaisista tuntee termin ”selfie”.
  • 71 % suomalaisista ei ole koskaan ottanut itsestään selfietä.
  • Suomalaisnaiset ovat innokkaampia selfie-kuvaajia kuin miehet. 33 % naisista on ottanut selfie-kuvan. Sama lukema miesvastaajien keskuudessa on 25 %.
  • 50 % 18–34-vuotiaista, 25 % 34–55-vuotiaista ja 14 % yli 55-vuotiaista on ottanut selfie-kuvan.
  • Vain prosentti selfie-kuvan ottaneista kertoo ottavan selfieitä päivittäin.
  • Vain 35 % selfie-kuvan ottaneista kertoo esiintyvänsä selfieissä yksin.
  • Peräti 8% selfie-kuvan ottaneista kertoo ottaneensa itsestään selfien alasti

Kun selfie-kuvia ottaneilta kysyttiin, mitä he tekevät ottamillaan selfie-kuvilla:

1. 41 % kertoi jakavansa kuvat Facebookissa.

2. 38 % kertoi vain tallentavansa kuvat puhelimen muistiin.

3. 11 % kertoi jakavansa kuvat Instagram-palveluussa.

Kun selfie-kuvia ottaneilta kysyttiin, mikä on tärkeintä selfie-kuvissa:

1. 31 % mielestä hauska tilanne on tärkeintä.

2. 29 % mielestä hyvä kuvakulma on tärkeintä.

3. 16 % mielestä kuvan tarkkuus on tärkeintä.

• Kun selfie-kuvia ottaneilta kysyttiin, montako kuvaa he yleensä ottavat itsestään, kunnes ovat tyytyväisiä lopputulokseen, 69 % miehistä oli tyytyväisiä 1–3 otetun kuvan jälkeen. Vastaava lukema naisvastaajien keskuudessa oli 34 % ja heistä 36 % kertoo ottavansa itsestään 4–6 kuvaa, ennen kuin ovat tyytyväisiä lopputulokseen.

Samsungin tilasi kyselyn tutkimusyhtiö YouGOVilta keväällä 2014. Kyselyyn vastasi 4 000 yli 18-vuotiasta, joista 1 000 oli suomalaisia.

Simo Arvo, OS/G Viestintä, simo.arvo@osg.fi, p. 040 132 5682

Kuvapyynnöt ja testilaiteasiat: samsungpr@osg.fi

Samsung Electronics Co Ltd, on maailman johtava elektroniikkavalmistaja, joka avaa ihmisille uusia mahdollisuuksia ympäri maailman. Tinkimättömällä innovoinnilla muutamme ihmisten käsitykset televisioista, älypuhelimista, tableteista, tietokoneista, kameroista, kodinkoneista, tulostimista, LTE-järjestelmistä, lääketieteellisistä laitteista, puolijohteista ja LED-tuotteista. Yrityksellä on 286 000 työntekijää 80 maassa. Yhtiön yhteenlaskettu vuosittainen liikevaihto oli vuonna 2013 159,5 miljardia euroa. Lisätietoja Samsungista:www.samsung.com/fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon