Etusivu » Tiedotteet » Biotekniikka » Toppuniversitet Tsinghuas studerande öppnar vägen för finska företag på den kinesiska marknaden

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 27.03.2014 klo 14:54
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Tekes och Kinas mest ansedda universitet Tsinghua inledde ett samarbete där finska små- och medelstora företag får en chans att sondera sina möjligheter i Kina med hjälp av lokala MBA-studerande.

Idén är att en grupp på 3-5 studerande bekantar sig med ett företag och börjar kartlägga den kinesiska marknaden ur företagets synpunkt: potentiella kunder och konkurrenter, lagstiftning, forskning i branschen och sysselsättningen osv. Slutresultatet är en affärsplan, ett nödvändigt hjälpmedel för att man ska klara sig på den kinesiska marknaden. För studerandena, som redan har en arbetserfarenhet på flera år, är planen samtidigt en ytterst viktig del av studierna.

"De unga och ambitiösa studerandena som känner till den lokala businessmiljön kan erbjuda synpunkter som inte finns att köpa ens för stora pengar. Slutresultatet är en affärsplan som företaget inte kan få till stånd med egna krafter, inte ens på plats i Kina, än mindre i Finland. Tsinghua-programmets bidrag för företagen kan förstås vara att det inte lönar sig att åka till destinationslandet, vilket också är värdefull information jämfört med att företaget åker dit och konstaterar fakta dyrt den hårda vägen", säger Minh Lam som ansvarar för Tsinghua-programmet i Tekes.

Tsinghua är Kinas mest ansedda universitet och har år efter år intagit topplatser i olika jämförelser.

"Flera av medlemmarna i Kinas högsta politisk ledning har studerat där, vilket ger möjligheter att skapa kontaktakter med en mycket stor spridning i det kinesiska samhället. I Kina är det mycket viktigt att förstå "guanxi" eller pr-nätverken", fortsätter Minh Lam.

Tsinghua, som ligger i Beijing, har flera forskningsinstitut. Teknologiklutstret ZhongQuanCun, som kallas "Kinas Silicon Valley" ligger alldeles nära invid.

Tekes har redan motsvarande aktivitet i Kina och USA. Finska små- och medelstora företag får hjälp i att gå ut på den kinesiska marknaden genom iLab-programmet med Fudan-universitetet i Shanghai och på den amerikanska marknaden genom GAP‑programmet (Global Access Program) tillsammans med det berömda kaliforniska UCLA-universitetet. Av företagen som deltagit i programmen är många verksamma i teknologibranschen, men företag ur alla branscher kan ansöka om deltagande.

Minh Lam
Tekes