Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » World Vision varoittaa: Yli 200 000 lapsen elämä uhattuna, jos Kenia sulkee Dadaabin pakolaisleirin

Suomen World Vision

Julkaistu: 31.05.2016 klo 12:43
Julkaisija: Suomen World Vision

World Vision varoittaa vakavasta humanitaarisesta kriisistä, jos Kenia toteuttaa suunnittelemansa Dadaabin pakolaisleirin sulkemisen. Leirin yli 400 000 asukkaasta jopa 58 prosenttia on lapsia. Keniah hallitus on ilmoittanut palauttavansa leirin asukkaat Somaliaan seuraavan kuuden kuukauden aikana.  Syynä jo 25 vuotta toimineen leirin sulkemiseen on Kenian mukaan jatkuvat levottomuudet ja alueella kasvanut terroristiuhka. Somalia puolestaan on ilmoittanut, ettei suostu ottamaan palaajia vastaan.

- Lasten ja perheiden elämä ja elinkeino on vakavasti uhattuna, jos heidät palautetaan alueille, joita edelleen pidetään erittäin epävakaina, sanoo humanitaarisen avun päällikkö Miikka Niskanen Suomen World Visionista. Siksi World Vision yhdessä muiden kansalaisjärjestöjen kanssa on vaatinut Kenian hallitusta harkitsemaan päätöstään uudelleen, humanitaarisista syistä.

Niskasen mukaan siirto voi johtaa uuteen alueelliseen pakolaisongelmaan, kun ihmiset epätoivoisesti yrittävät löytää vaihtoehtoisia suojapaikkoja alueelta, joka jo ennestään kärsii kuivuudesta, poliittisesta epävakaudesta, tulvista ja  epidemioista. Naapurimailla, Etiopialla ja Ugandalla, on jo ennestään kannettavanaan suuret vastuut pakolaisvirroista  – molemmissa maissa on lähes 850 000 pakolaista.

World Vision jatkaa työtään Dadaabissa tarjoamalla ruoka-apua lähes 125 000 ihmiselle.

LISÄTIETOJA :

Humanitaarisen avun ja julkisen rahoituksen päällikkö Miikka Niskanen, miikka.niskanen@worldvision.fi, puh. +358 43 211 31 87

Viestintäjohtaja Unna Lehtipuu, unna.lehtipuu@worldvision.fi, +358 43 211 31 75.

Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä. Kansainvälisesti World Visionin avun piirissä on 120 miljoonaa ihmistä. worldvision.fi