Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » World Vision: Lasten tulevaisuus uhattuna Syyriassa

Suomen World Vision

World Vision: Lasten tulevaisuus uhattuna Syyriassa

Julkaistu: 14.03.2016 klo 10:25
Julkaisija: Suomen World Vision

Viisi vuotta kestänyt Syyrian sota on vaatinut arvioiden mukaan jopa 450 000 kuolonuhria, joista lapsia on 19 000. Tänään Genevessä alkavat YK:n välittämät rauhanneuvottelut, joissa etsitään ratkaisua pitkittyneeseen sotaan.

World Vision varoittaa Syyrian sodan negatiivisten taloudellisten vaikutusten ulottuvan myös tuleviin sukupolviin. World Visionin ja Frontier Economicsin viime viikolla julkaistun raportin mukaan sota maksaa Syyrialle yli 4,5 miljardia dollaria kuukaudessa. World Vision kehottaa kansainvälistä yhteisöä valmistautumaan jo nyt Syyrian jälleenrakennustyöhön, vaikka sota on vielä kesken.

- Syyrian sota on särkenyt jo kahdeksan miljoonan lapsen elämän. Monet ovat menettäneet perheenjäseniään ja lasten koteja, kouluja ja sairaaloita on pommitettu. Lapset elävät järkyttävissä olosuhteissa ja äärimmäisessä köyhyydessä, sanoo Britannian World Visionin toiminnanjohtaja Tim Pilkington.

Sota on tuhonnut myös merkittävän osan Syyrian koulutusjärjestelmästä. Joka neljäs koulu on tuhoutunut, vaurioitunut tai toimii suojana kodeista paenneille ihmisille. 5,7 miljoonaa syyrialaista lasta on keskeyttänyt koulunkäynnin ja vain 48 prosenttia pakolaislapsista saa tarvitsemaansa koulutusta.

- Emme voi odottaa sodan loppumista, vaan meidän on turvattava lasten tulevaisuus jo nyt. Joka kuukausi konflikti maksaa Syyrialle enemmän kuin Britannian kuukausittainen budjetti koulutukseen ja kouluihin. Jälleenrakennustyöhön tarvitaan ainakin 15 vuotta, vaikka sota loppuisi huomenna. Taloudelliset menetykset tulevat vaikuttamaan lasten koulutukseen, terveyteen, työllisyyteen ja mahdollisuuksiin, Pilkington sanoo.

World Vision kehottaa Britannian hallitusta johtamaan Syyrian jälleenrakennusohjelmaa, jonka täytyisi alkaa heti sodan päätyttyä.

- Maailma ei saa toistaa sodan jälkeisiä suunnitteluvirheitä, joita on tehty muissa aikaisemmissa konflikteissa, Pilkington painottaa.

Vuodesta 2011 lähtien World Vision on toimittanut ruoka-apua, vettä, hygieniavälineitä, terveydenhuoltoa, hätäaputarvikkeita ja koulutusta jo 2,3 miljoonalle syyrialaiselle pakolaiselle Syyriassa, Turkissa, Libanonissa, Irakissa ja Jordaniassa. Viime vuonna järjestö avusti 1,1 miljoonaa syyrialaista, joista 630 000 oli lapsia.

The cost of conflict for children: five years of the Syria crisis -raportti löytyy osoitteesta: http://cdn.worldvision.org.uk/files/4914/5736/3732/Cost_of_Conflict.pdf

Media Officer Brenda Yu, World Vision UK

+44 77 86 333 784

brenda.yu@worldvision.org.uk