Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Vapaaehtoiset auttavat säilyttämään maailmanperintöä Suomenlinnassa

Suomenlinna

Vapaaehtoiset auttavat säilyttämään maailmanperintöä Suomenlinnassa

Julkaistu: 25.08.2016 klo 09:10
Julkaisija: Suomenlinna

Suomenlinnassa on kahden viikon ajan ollut käynnissä kansainvälinen vapaaehtoistyöleiri. Nyt toista kertaa linnoituksessa järjestettävä leiri tarjoaa 14:lle kulttuuriperinnön suojelusta kiinnostuneelle nuorelle tilaisuuden nähdä, millaista työtä Unescon maailmanperintökohteeksi valitussa Suomenlinnassa kulttuuriperinnön säilyttämiseksi ja esittelemiseksi tehdään.

Leiriläiset ovat työskennelleet kahden viikon ajan Suomenlinnan kunnossapitoon, suojeluun ja esittelyyn liittyvissä tehtävissä. Työlistalla on ollut esimerkiksi maisemanhoitoa, tykkien huoltoa, kävijöiden ohjaamista sekä Viapori Jazz –festivaalin järjestelyjä. Samalla leiriläiset ovat tutustuneet Suomenlinnan asukkaiden ja työntekijöiden arkeen.

Leirin osallistujat ovat 19–35 -vuotiaita ja tulevat kahdeksasta eri maasta, mm. Armeniasta, Kreikasta ja Italiasta. Vastaavia leirejä järjestetään tänä vuonna 35 maassa ympäri maailmaa. Leirien tarkoituksena on levittää tietoa maailmanperinnöstä ja tarjota nuorille mahdollisuuksia itse osallistua maailmanperinnön säilyttämiseen.

Roomasta kotoisin oleva 19-vuotias Klara Woodson pitää leirille osallistumista hienona tapana tutustua uusiin kulttuureihin. Suomenlinnan leiri on ollut pohjoismaista kirjallisuutta opiskelevalle Klaralle upea kokemus. –Leirin aikana on käynyt hyvin selväksi, miksi linnoitus ja sen eteen tekemämme työ on arvokasta.

Leirin suojelija, opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen näkee, että vapaaehtoistyöleirissä tiivistyvät tärkeät ja ajankohtaiset teemat kulttuuriperinnön suojelun, kansalaisaktiivisuuden ja kulttuurien välisen vuoropuhelun merkityksestä. –Kulttuuri- ja luonnonperintömme yhdistää kansakuntia ja sukupolvia. Maailmanperintöluetteloon valitut kohteet ovat koko ihmiskunnan yhteisen perinnön lippulaivoja, Grahn-Laasonen toteaa.

Leirin järjestävät Suomenlinnan hoitokunta ja Allianssin nuorisovaihto yhteistyökumppaneidensa kanssa. Leiri jatkuu Suomenlinnassa perjantaihin 26.8. saakka.

Lisätietoja Suomenlinnan leiristä:
Petteri Takkula, kehittämispäällikkö, Suomenlinnan hoitokunta (petteri.takkula@suomenlinna.fi, puh. 0295 338 387)

Lisätietoja kansainvälisistä vapaaehtoistyöleireistä Unescon maailmanperintökohteissa: http://whc.unesco.org/en/whvolunteers/

Suomenlinna on historiallinen merilinnoitus ja Unescon maailmanperintökohde. Linnoitus on Suomen suosituimpia matkailukohteita, jossa vierailee vuosittain yli 900 000 kävijää. Suomenlinna on myös Helsingin kaupunginosa, jossa asuu noin 800 helsinkiläistä.