Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Tiedote: Nuoret haastavat kaikki ehdokkaat Twitter-lupaukseen nuorisotyöttömyyden poistamiseksi

Raha-automaattiyhdistys

Julkaistu: 23.03.2015 klo 11:00
Julkaisija: Raha-automaattiyhdistys

Tänään Twitterissä käynnistynyt #paikkaaukilupaus-nimeä kantava haaste on kohdistettu kaikille kevään eduskuntavaalien ehdokkaille, jotta he antaisivat konkreettisen lupauksen nuorisotyöttömyyden poistamiseksi. Haasteen takana on RAY:n Paikka auki -avustusohjelman Nuorten Johtoryhmä.

Haasteen käynnistämiseksi vetoapua nuorille antavat tunnetut poliitikot kaikista puolueista. Haastevideoillaan he antavat oman lupauksensa ja haastavat kaikki oman puolueensa ehdokkaat lupaamaan. Paljoa ei pyydetä, sillä lupauksen pitäisi pysyä tviitin mitoissa. Enintään 140-merkkisiä lupauksia kerätään ja ne tulevat nähtäville osoitteeseen paikkaauki.fi/lupaus. Seuraavan vaalikauden aikana lupauksien pitämistä seurataan.

Nuorten heittämän haasteen vastaanottivat ensimmäisinä lupaajina Lauri Ihalainen (sd.), Pekka Haavisto (vihr.), Sanni Grahn-Laasonen (kok.), Tom Packalén (ps.), Paula Lehtomäki (kesk.), Sari Essayah (kd.), Paavo Arhinmäki (vas.) ja Stefan Wallin (rkp.).

Haasteen takana oleva Nuorten Johtoryhmä koostuu eri taustoista lähtöisin olevista nuorista. Ryhmän puhemiehenä toimii sosiaalialan ammattilainen ja Basson radioääni J-P Hietsilta.

”Nuoret eivät vaadi unelmatöitä, vaan ihan tavallisia työpaikkoja. Erityisesti Paikka auki -lupauksella tavoitellaan työkaluja ensimmäisten työpaikkojen avaamiseen. Eka duuni on avainasemassa: ilman sitä ei ole toista eikä kolmatta”, Hietsilta sanoo.

Omilla haastevideoillaan tunnetut ehdokkaat kertovat myös omasta ensimmäisestä työstään. Hietsilta muistuttaa, että nuoren ensimmäinen työpaikka antaa työkokemuksen lisäksi myös itseluottamusta ja rakentaa nuoren ihmisen identiteettiä. Hänen mukaansa konkreettisia tapoja ensimmäisten työpaikkojen avaamiseen olisivat esimerkiksi osa-aikatyön ja oppisopimuksien rakenteellinen helpottaminen.

”Tässä tarvitaan myös järjestelmän tukea, siksi yritämme herätellä sitä väkeä, joka näihin rakenteisiin eniten voi vaikuttaa”, Hietsilta kertoo haasteen ajoittamisesta eduskuntavaalien alle.

”Myös uusia ideoita kaivataan. Tämä on suomalaisen yhteiskunnan ja samalla koko Euroopan kovimpia haasteita lähivuosina. Se, miten tähän suhtaudutaan nyt, tulee määrittämään kokonaista sukupolvea. Kiire on kova”, Hietsilta sanoo.

Haasteen esittelyvideo: https://youtu.be/I15z-_41V1I

Kahdeksan eduskuntapuolueen ehdokkaiden haastevideot:

Lauri Ihalainen: http://youtu.be/uiN0-1kHzqk

Sanni Grahn-Laasonen: https://youtu.be/sjn1YUzhsPk

Paula Lehtomäki: https://youtu.be/TmsNeE6a0GI

Paavo Arhinmäki: https://youtu.be/ponzqupnXhI

Sini Toikka, erityisasiantuntija, avustusohjelmat, Raha-automaattiyhdistys, sini.toikka@ray.fi, puh. 040 840 3090.

J-P Hietsillan ja Nuorten Johtoryhmän haastattelupyynnöt:
Niclas Kourula, viestintäpäällikkö, Raha-automaattiyhdistys, niclas.kourula@ray.fi, puh. 040 820 1829.