Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Suomessa on 400 000 yksinäisyyden vankia

HelsinkiMissio

Suomessa on 400 000 yksinäisyyden vankia

Julkaistu: 19.11.2015 klo 08:00
Julkaisija: HelsinkiMissio

HelsinkiMission kampanjafilmi antaa puheenvuoron kahdelle vangille. Heistä toinen on tuomittu elinkautiseen vankeuteen ja toinen yksinäisyyteen.

HelsinkiMissio haluaa jälleen joulukampanjallaan nostaa esille vakavan yhteiskunnallisen ongelman, yksinäisyyden. Tupakan, alkoholin ja ylipainon vaarat tunnetaan laajasti, mutta yksinäisyyden tappavuutta ei ole vielä täysin ymmärretty. Kansanterveyden kannalta kyse on kuitenkin yhtä vaarallisesta ilmiöstä.

Tuoretta tietoa tarjoaa esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) alueellinen terveys- ja hyvinvointikyselyyn perustuva Yksinäisyys ja osallistuminen -julkaisu. THL:n mukaan yhdeksän prosenttia eli 400 000 ihmistä Suomessa kärsii yksinäisyydestä.

HelsinkiMission Tuomitut-kampanjafilmi kertoo yksinäisyyden aiheuttamasta inhimillisestä hädästä. 90 sekunnin mittaisen filmin voit katsoa tästä linkistä https://www.youtube.com/watch?v=yVQ_qCbwy8w

Tuomitut-filmi on osa joulukampanjaamme, jonka käynnistivät oikeilla ihmisillä miehitetyt mainospilarit Helsingin keskustassa 17.–19.11.

Vapaaehtoiset mainospilareissa yksinäisyyttä vastaan

HelsinkiMission kouluttamat vapaaehtoiset auttavat vuosittain tuhansia kertoja vanhuksia, nuoria ja lapsiperheitä. Kymmenet vapaaehtoisemme osallistuivat lisäksi kampanjaamme. Neljässä mainospilarissa Helsingin keskustassa on nähty tavallisuudesta poikkeava, hätkähdyttävä näky, elävä ihminen. Eräs heistä, yksinäistä isää auttava mentorimme Maria kertoo näin:

”Olin nuorempana monta vuotta yksinhuoltaja. Jälkikäteen olen miettinyt, että jos en olisi saanut apua äidiltäni kun lapset olivat pieniä, en tiedä, miten olisin selvinnyt. Nyt kun lapset ovat jo isompia, halusin auttaa jotakuta yksinäistä äitiä tai isää. Olen toiminut mentorina puoli vuotta ja toivon, että tukeni on auttanut edes hetkittäin tuettavaani ulos yksinäisyyden vankilasta.”

Tunnelmia mainospilareiden sisältä ja ulkopuolelta voi katsoa toisesta filmistämme: https://www.youtube.com/watch?v=ODooXyHsFYM

Lahjoitusvaroilla autetaan yksinäisyyden vankeja

Kampanjalla keräämme myös lahjoituksia yksinäisyyden vastaiseen työhömme: vanhusten, nuorten ja lapsiperheiden auttamiseen. Lahjoittaa voi nettisivullamme lahjoita.helsinkimissio.fi.

Lahjoitetut varat käytetään HelsinkiMission tukihenkilöiden ja muiden vapaaehtoisten rekrytointiin ja kouluttamiseen yksinäisten tueksi sekä ammattiavun toteuttamiseen.

Mainoskampanjan suunnittelusta vastaa Mainostoimisto Folk Finland ja toteutuksesta Clear Channel Suomi. Kampanjan suunnittelu ja mainostilat on saatu lahjoituksina.

Lisätiedot:

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

Kansalaistoiminnan johtaja Henrietta Grönlund, 045 872 1870, henrietta.gronlund@helsinkimissio.fi

Lisätiedot kampanjasta:

Markkinointipäällikkö Helena Hulkko, 050 582 2211, helena.hulkko@helsinkimissio.fi

lahjoita.helsinkimissio.fi

Tutkimus:
Yksinäisyys ja osallistuminen, ATH-tutkimuksen tuloksia. Järjestökentän tutkimusohjelma. Jukka Murto, Oona Pentala, Satu Helakorpi, Risto Kaikkonen (toim.) http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/127100/URN_ISBN_978-952-302-547-9.pdf?sequence=1

lahjoita.helsinkimissio.fi

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii senioreiden, nuorten, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 100 työntekijän ja 700 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.