Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Puoli vuotta taifuunista – avustustyö Filippiineillä jatkuu edelleen

Kirkon Ulkomaanapu

Puoli vuotta taifuunista – avustustyö Filippiineillä jatkuu edelleen

Julkaistu: 05.05.2014 klo 14:16
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Torstaina 8. toukokuuta tulee kuluneeksi tasan kuusi kuukautta siitä, kun maailman voimakkaimmaksi taifuuniksi arvioitu Haiyan iski Filippiinien saarivaltioon Kaakkois-Aasiassa. Myrsky nosti rannikoilla useiden metrien korkuisen tulva-aallon, joka tuhosi kokonaisia kaupunkeja ja kyliä. Katastrofi käynnisti laajan avustusoperaation, joka on nyt siirtynyt hätäavusta jälleenrakennukseen ja paikallisten elinkeinojen tukemiseen.

Kirkon Ulkomaanapu päätti hätäapuvaiheen jälkeen keskittyä väliaikaisten luokkahuoneiden rakentamiseen. Parhaillaan rakennetaan 55 uutta luokkahuonetta. Kun kouluvuosi alkaa Filippiineillä kesäkuun alussa, tuhoalueiden lapset voivat aloittaa koulun asianmukaisissa ja säänkestävissä kouluissa.

Kirkollisten järjestöjen kansainvälinen avustusverkosto ACT-allianssi on auttanut yli miljoonaa ihmistä tuhoalueilla Samarin, Leyten, Cebun, Panayn ja Negroksen saarilla. Verkoston kautta 430 000 ihmistä on saanut ruoka-apua, ja 350 000 huopia ja keittiö- sekä hygieniatarvikkeita sisältäviä avustuspaketteja.

Kymmeniätuhansia ihmisiä autetaan rakentamaan kotejaan uudelleen sekä aloittamaan kalastusta, maanviljelyä tai muuta alueilla tyypillistä elinkeinoa. Osa tämänhetkistä, katastrofin jälkeistä apua on myös hygieniakasvatus sekä psykososiaalinen tuki.

Ulkomaanavulla oma tiedottaja Filippiineillä

Kirkon Ulkomaanavun tiedottaja Ulla Kärki työskentelee Filippiineillä vuoden loppuun asti. Hän on toimittajien käytettävissä ja valmis antamaan tietoa paikan päältä.

Haiyan
16,1 miljoonaa ihmistä kärsii seurauksista
7,338 kuollutta tai kadonnutta
4,1 miljoonaa ihmistä menetti kotinsa

ACT-allianssi
1 072 000 ihmistä avun piirissä
10 järjestöllä työtä tuhoalueilla
18 provinssissa toimintaa

Lisätietoja Filippiineiltä:
Ulla Kärki, tiedottaja, puh: +63 9178 836 939, ulla.karki@kirkonulkomaanpu.fi
Merja Färm, koulunrakennusprojektin tiiminvetäjä, puh: +63 9499 136 501, merja.farm@kirkonulkomaanapu.fi

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Se kuuluu kirkollisten avustusjärjestöjen kansainväliseen kattojärjestöön ACT-allianssiin.