Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Onko journalismi eettistä Syyriassa? Toimittajatyöpaja Brysselissä 24.10.2016

Suomen Lähetysseura

Onko journalismi eettistä Syyriassa? Toimittajatyöpaja Brysselissä 24.10.2016

Julkaistu: 07.10.2016 klo 11:09
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Felm-Suomen Lähetysseura, Suomen Benelux-instituutti ja Suomen Lontoon instituutti järjestävät journalismityöpajan toimittajille Brysselissä 24.10. yhteistyössä Euroopan journalistiliittojen kattojärjestön EFJ:n kanssa.

Työpajan tarkoituksena on herättää keskustelua siitä, miten media välittää tietoa Syyrian konfliktista, pakolaisista ja turvapaikanhakijoista. Millaisia erilaisia tapoja on raportoida ja kirjoittaa pakolaisista ja turvapaikanhakijoista mediassa? Miten toteuttaa monipuolista ja eettistä journalismia Syyrian tilanteesta?

Suomen Lähetysseuran teetti viime vuonna tutkimuksen siitä, miten Syyriaa kuvataan globaalissa englanninkielisessä mediassa. Syria in Global Media -tutkimus oli osa ulkoministeriön tukemaa Syria Initiative -hanketta.

Suomen Lontoon instituutti ja Suomen Benelux-instituutti puolestaan julkaisivat keväällä 2016 lehdistöselvityksen ”Pakolaiset ja turvapaikanhakijat sanomalehdissä”, jossa tarkasteltiin pakolaisuudesta ja turvapaikanhakijoista kirjoitettuja juttuja eurooppalaisissa sanomalehdissä sekä sitä, miten media uutisoi pakolaiskriisistä. Selvityksen aineisto koostui suomalaisista, belgialaisista ja brittiläisistä sanomalehdistä.

Suomen Lähetysseura on tukenut Syyrian rauhantyötä vuodesta 2013. Syria Initiative -hanke vahvistaa Syyriassa työskentelevien rauhantoimijoiden osaamista ja verkostoitumista sekä tukee vuoropuhelua osapuolten välillä rauhan aikaansaamiseksi. Tavoitteena on antaa ääni syyrialaisille ja heidän ajatuksilleen oikeudenmukaisesta rauhasta, ihmisyydestä ja tulevaisuudesta. Yhtenä päämääränä on median aktivoiminen, jotta sen viesteissä välittyisi kokonaiskuva Syyrian tilanteesta.

viestintävaikuttamisen asiantuntija Lea Pakkanen, puh. 040 451 4136, lea.pakkanen@suomenlahetysseura.fi

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi