Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Lapsia värvätään sotilaiksi Etelä-Sudanissa

Suomen World Vision

Lapsia värvätään sotilaiksi Etelä-Sudanissa

Julkaistu: 09.06.2014 klo 16:03
Julkaisija: Suomen World Vision

Lapset ovat vaarassa joutua sotilaiksi Etelä-Sudanin kriisissä. YK:n mukaan 9 000 eteläsudanilaista lasta palvelee aseellisessa ryhmässä jollakin tavalla. World Vision tekee töitä lapsisotilaiden värväämisen estämiseksi.

Kymmenet tuhannet lapset ovat joutuneet lähtemään kodeistaan Etelä-Sudanissa. Monet elävät turhautuneina pakolaisleireillä. Lapsisotilaaksi liittyminen voi tuntua nuorista houkuttelevalta vaihtoehdolta, sillä perheiden toimeentulomahdollisuudet ovat olemattomat kriisin keskellä. Aseistautuneet ryhmät tarjoavat lapsille yhteisön turvaa ja pääsyä aseisiin. Lisäksi nuoriin aikuisiin kohdistuu paineita puolustaa klaaniaan tai heimoaan.

– Köyhyys ja toivottomuus ovat keskeisiä riskitekijöitä lapsille. Pelkästään aseen saaminen edustaa eri statusta ja valtaa nuorille, jotka eivät omista käytännössä mitään ja joilla ei ole koulutusta. Tällaisia nuoria on paljon konfliktialueilla, Suomen World Visionin humanitaarisen avun päällikkö Juha Virtanen kertoo.

World Vision tarjoaa nuorille urheilu- ja opiskelumahdollisuuksia Malakalin kaupungin ulkopuolella sijaitsevalla pakolaisleirillä. Aktiviteetit antavat nuorille miehille tekemistä ja vähentävät riskiä joutua värvätyksi. Juha Virtanen on työskennellyt lapsisotilaiden parissa eri konflikteissa.

Humanitaarisen avun päällikkö Juha Virtanen, Suomen World Vision, juha.virtanen@worldvision.fi, p.096 818 3062

Viestintäjohtaja Unna Lehtipuu, Suomen World Vision, unna.lehtipuu@worldvision.fi, p. 043 211 3175

Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä. Kansainvälisesti World Visionin avun piirissä on 120 miljoonaa ihmistä. worldvision.fi