Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Kymenlaakson Syöpäyhdistys palkitsee vapaaehtoisen

Syöpäjärjestöt

Kymenlaakson Syöpäyhdistys palkitsee vapaaehtoisen

Julkaistu: 05.10.2016 klo 10:00
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Suomen Syöpäyhdistys täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Juhlavuoden teemana on vapaaehtoisuus. Jäsenjärjestöt kiittävät ja palkitsevat juhlavuoden kunniaksi heille tärkeitä vapaaehtoistyötä tekeviä jäseniä.

Kymenlaakson Syöpäyhdistys palkitsee poikkeuksellisen pitkän yli 30 vuoden uran vapaaehtoistyöntekijänä tehneen Aino Pellisen 60-vuotisjuhlassaan torstaina 6.10.2016 Kotkassa.

Aino Pellinen on Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen Kouvolan osaston perustajajäsen. Osasto on perustettu 1975. Pellinen sairastui ensimmäisen kerran syöpään 1970-luvulla. Hän muistaa, kun sairaalan sosiaalityöntekijä kertoi kehitteillä olevasta tukihenkilötoiminnasta. Hän ajatteli heti, että olisipa kiva olla auttamassa kärsivää lähimmäistä ja sillä tiellä hän on edelleen.

Aino Pellinen on ollut nyt vuoden Kouvolan terveyskeskuksen saattohoito-osaston tukihenkilöringissä. Saattohoidon tukihenkilöt päivystävät sairaalassa joka keskiviikkoilta klo 17-19. Päivystysvuoro tulee kohdalle noin kuukauden välein. Yhden illan aikana ehtii jututtaa korkeintaan kahta potilasta. Pellisen havaintojen mukaan potilaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä tukihenkilön kanssa käymiinsä keskusteluihin.

- Tukihenkilönä oleminen antaa tavattoman paljon myös itselle. Voin olla edes pienen hetken avuksi ja tiedän, miltä sairaus tuntuu. Sairastuneilla on paljon ahdistusta ja he tarvitsevat kuuntelijaa. Auttamisen halu lähtee sydämestä, hän kertoo.

Elimäkeläinen Aino Pellinen on 78-vuotias. Hän on sairastanut rintasyövän kaksi kertaa 1970-luvulla ja niin ikään kasvoissa ilmenneen tyvisolusyövän kaksi kertaa 2000-luvulla. Sellainen pieni erikoisuus Pellisen syöpään sairastamisessa on, että 70-luvulla sekä hän itse että hänen äitinsä sairastivat syöpää yhtä aikaa.

Kymenlaakson Syöpäyhdistys on perustettu 1956. Yhdistyksen tehtävänä on syöpäsairauksien ennalta ehkäisyyn ja varhaiseen toteamiseen liittyvä neuvonta- ja tiedotustoiminta. Yhdistys tukee syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään sairauden kaikissa vaiheissa. Yhdistys tukee toiminnallaan myös syöpätautien tieteellistä tutkimusta.

Yhdistyksen kotipaikkana on Kotka ja toiminta-alueena Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä.  Jäsenkuntia ovat Hamina, Iitti, Kouvola, Kotka, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti.

toiminnanjohtaja Riitta Korhonen, Kymenlaakson Syöpäyhdistys, puh. 0440 765 087

tiedottaja Mirja Karlsson, puh. 050 463 5260, mirja.karlsson@cancer.fi

#SSY80

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi