Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Kuka mahdollistaa mielenterveysomaisen hengähdystauon?

FinFami ry

Kuka mahdollistaa mielenterveysomaisen hengähdystauon?

Julkaistu: 14.09.2016 klo 08:30
Julkaisija: FinFami ry

FinFamin kampanjafilmi kertoo mielenterveysomaisen arjen karuudesta klassikkohitin säestämänä.

Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFami on toteuttanut puhuttelevan The Runner -filmin, jolla halutaan alleviivata omaishoitajien arjen vaativuutta ja sitovuutta. Filmi saa ensiesityksensä 15.9. alkavalla Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalilla. The Runner -filmi on merkittävässä roolissa FinFamin syksyn kampanjassa.

Filmillään FinFami haluaa muistuttaa, että jokainen ihminen tarvitsee tauon, myös omaishoitaja. Kun perheenjäsen sairastuu henkisesti, myös läheisten elämä muuttuu monin tavoin. Suomessa yli 400 000 ihmistä hoivaa ja huolehtii läheisestään, joka kärsii psyykkisisistä ongelmista.

Mielenterveysomaiset käyvät läpi monia eri tunteita; pelkoa, surua, syyllisyyttä ja ahdistusta. Usein vastuut perheen sisällä on jaettava uudelleen. Tämä vaikeuttaa omaisen työtä ja seurauksena on usein taloudellisia ongelmia, stressiä ja uupumusta. Yhteiskunta ei tarjoa riittävästi tukea mielenterveysomaisille ja he tuntevat olonsa eristetyksi ja yksinäiseksi. Monesti hoitajana joutuu toimimaan myös lapsi tai nuori.

”Valtaosa omaishoitajista, jotka hoivaavat psyykkisesti sairastunutta läheistään, tekevät arvokasta työtä ilman vapaapäiviä tai taloudellista tukea. Vain 3 prosenttia on oikeutettuja omaishoidon tukeen ja tukipalveluihin. FinFamin tavoitteena on kampanjafilmin kautta kääntää huomio tärkeään ja raskaaseen omaishoitoon sekä sen tukemiseen ja arvostukseen”, kertoo FinFamin toiminnanjohtaja Pia Hytönen.

Videon suunnittelusta ovat vastanneet Havas Helsinki ja Cocoa Mediaproductions. FinFami, Havas ja Cocoa ovat kiitollisia mahdollisuudesta käyttää filmillä uutta sovitusversiota artisti Ville Virtasen, alias Daruden, Sandstorm-tranceklassikosta. Erityiskiitos kuuluu myös Suomen Hamsteriyhdistys ry:lle ja Jeppis-hamsterille.

Katso The Runner -filmi suomeksi: https://youtu.be/kv94SBpR1t8

Katso The Runner -filmi englanniksi: https://youtu.be/rUX_Qcxl3Ek

Lisätietoja: Pia Hytönen, toiminnanjohtaja, Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFami ry, puh. 040 776 5911, pia.hytonen(at)finfami.fi

Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFami on vuonna 1991 perustettu sosiaali- ja terveysalan järjestö, johon kuuluu 17 jäsenyhdistystä ympäri Suomen. FinFami on mielenterveysomaisten ja -omaishoitajien valtakunnallinen edunvalvoja ja omaistyön asiantuntijaorganisaatio. Toiminnan tavoitteena on tukea alueellisia jäsenyhdistyksiä työssä mielenterveysomaisten hyväksi ja edistää mielenterveysomaisten ja -omaishoitajien hyvinvointia. www.finfami.fi