Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » IKEA ja Aalto-opiskelijat muotoiluyhteistyöhön

IKEA Oy

IKEA ja Aalto-opiskelijat muotoiluyhteistyöhön

Julkaistu: 27.11.2015 klo 10:00
Julkaisija: IKEA Oy

Valoinstallaatio muistuttaa valon merkityksestä ja järkevästä energian kulutuksesta

Espoon ja Vantaan IKEA-tavarataloissa on 27.11. alkaen nähtävillä Aalto-yliopiston tilasuunnittelun opiskelijoiden toteuttamat uniikit valoinstallaatiot, joissa on hyödynnetty energiatehokkaita IKEA Led-valoja. Installaatioilla halutaan viestiä ihmisille valon merkityksestä ja järkevästä energia-ajattelusta jokapäiväisessä elämässä. IKEA on mukana Pariisin ilmastokokouksessa ja on aiheen tiimoilta kutsunut Suomessa muotoilu- sekä käsi- ja taideteollisuusalan oppilaitoksia kaikilla tavaratalopaikkakunnillaan toteuttamaan ilmastokysymyksiin herättelevät teokset.

Espoon Perspective-teoksella opiskelijat haluavat muistuttaa, että asiat näkee uudessa valossa, kun niitä katsoo eri näkökulmasta.Oppilaitosyhteistyötä kuudella IKEA-paikkakunnalla
IKEA Suomi järjestää kuudella tavaratalopaikkakunnallaan Espoossa, Vantaalla, Kuopiossa, Tampereella, Raisiossa ja Jyväskylässä Valaistuminen-yhteistyökampanjan. Jokaiselta paikkakunnalta on kutsuttu mukaan muotoilu- ja suunnittelualan opiskelijoita suunnittelemaan paikalliseen tavarataloonsa valon merkitystä kuvastava valoinstallaatio.

– Halusimme tehdä suomalaisten suunnittelijalupausten kanssa yhteistyötä ja samalla herätellä ihmisiä miettimään omien arkisten tekojen vaikutusta ympäristöön. Yksi tällainen teko on kodin lamppujen vaihtaminen energiatehokkaisiin Led-lamppuihin. Olemme todella vaikuttuneita yhteistyöopiskelijoiden huipputasokkaista installaatioista ja siitä, miten luovasti projektin teemoja tuotiin esille niiden kautta, kertoo IKEA Suomen viestintäjohtaja Kirsi Gotthardt

– IKEA Valaistuminen -projekti oli opiskelijoillemme mieluinen yhteistyö, sillä kestävä kehitys ja energia-ajattelu edustavat myös Aalto-yliopiston arvomaailmaa. Valoinstallaatioiden suunnittelu on ollut inspiroivaa ja haastavaakin - toivomme Espoon ja Vantaan tavarataloissa olevien teosten herättävän tunteita ja kiinnostusta. Niissä näkyy opiskelijoiden usko valoisaan tulevaisuuteen maailman kriiseistä huolimatta. Empaattisuus on nuorten suunnittelijoiden voimavara ja se näkyy hienosti näissä projekteissa, kertoo Aalto-yliopiston tilasuunnittelun professori Pentti Kareoja

– LUX-valoinstallaatio juhlistaa käyttöesineiden ja valon kauneutta sekä merkityksellisyyttä jokapäiväisessä elämässämme, samalla kannustaen tekemään kestävää kehitystä tukevia valintoja arjessamme. Installaatio pyrkii lisäksi herättämään ajatuksia solidaarisuudesta - kestävä kehitys ei ole ainoastaan ekologista tai taloudellista, mutta myös sosiaalista. Perustarpeet kuten valo ja ravinto ovat meille kaikille loppujen lopuksi samat. Meidän tulisi mahtua saman pöydän äärelle, sillä vain yhdessä toimimalla voimme luoda valoisamman tulevaisuuden kaikille meistä, kuvailevat sisustusarkkitehtuurin opiskelijat Mari Lindberg ja Linda Vanni Aalto-yliopistosta.

Energiatehokkaat Led-valot osana kestävän kehityksen strategiaa
IKEA on sitoutunut  investoimaan tänä vuonna miljardi euroa ilmaston muutoksen torjumiseen. IKEA Group sijoittaa 600 miljoonaa euroa uusiutuvan energiaan ja IKEA Foundation 400 miljoonaa euroa tukeakseen alueita, joihin ilmastonmuutos vaikuttaa eniten.Investointien lisäksi IKEA itse pyrkii globaalisti täysin energiaomavaraiseksi vuoteen 2020 mennessä. Pohjoismaiden tasolla IKEA on ollut energiaomavarainen jo toukokuusta 2015 alkaen, kun

Ruotsissa avattiin Glötesvålenin tuulipuisto. Lisäksi IKEA on mukana Pariisin ilmastokokouksessa 30.11.-11.12. yhteistyökumppanina ja sponsorina.

– Kestävä kehitys on yksi toimintamme kulmakivistä. Olemme olleet edelläkävijöitä muun muassa pakkaamalla tuotteemme litteään pakkaukseen, jolloin kuljetus on mahdollisimman ympäristöystävällistä. IKEA myös siirtyi myymään ainoastaan energiatehokkaita Led-lamppuja syyskuusta 2015 alkaen. Myös tavaratalojen valaistuksessa käytämme Led-valoja, summaa Gotthardt.

Ostamalla LED-valon tukee hädänalaisia
IKEA lahjoittaa 29.11.–19.12.2015 välisenä aikana jokaisesta myydystä valaisimesta tai lampusta 1 euron uusiutuvien energiaratkaisujen kehittämiseen ja lasten koulunkäynnin

tukemiseen pakolaisleireillä Aasiassa, Afrikassa ja Lähi-idässä YK:n Kansainvälisen Pakolaisjärjestön kautta. Viime vuonna Brighter Lives for Refugees -kampanja keräsi yli 10 miljoonaa euroa.

Valaistuminen-suunnitteluyhteistyö

• Opiskelijoiden valoinstallaatiot paljastetaan yleisölle 27.11.
  • Espoo ja Vantaa: Aalto-yliopisto, tilasuunnittelun opiskelijat
  • Tampere: Tampereen seudun ammattiopisto TREDU, käsi- ja taideteollisuusalan opiskelijat
  • Raisio: Turun Taideakatemia (Turku AMK), kuvataiteen opiskelijat
  • Jyväskylä: Jyväskylän ammattiopisto, puualan artesaaniopiskelijat
  • Kuopio: Savonia ammattikorkakoulu, muotoilun opiskelijat
  • IKEA-asiantuntijaraati arvostelee teokset
  • Teokset ovat esillä tavarataloissa vähintään kolme viikkoa

Kaikki installaatiot esitellään www.ikea.fi/valaistuminen sekä IKEA Suomen sosiaalisen median kanavissa Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä (@IKEASuomi).

Lisäkuvia suunnittelijoista ja julkistustilaisuudesta: pr.finland@ikea.com

IKEA Suomi, viestintä, pr.finland@ikea.com, puh. 040 451 7856
Kirsi Gotthardt, viestintäjohtaja
Heidi Azinur, tuoteviestintäpäällikkö