Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » HESBURGER JA FIDA YHDISTÄVÄT VOIMANSA BANGLADESHIN SLUMMILASTEN HYVÄKSI

Fida International

HESBURGER JA FIDA YHDISTÄVÄT VOIMANSA BANGLADESHIN SLUMMILASTEN HYVÄKSI

Julkaistu: 29.03.2012 klo 11:45
Julkaisija: Fida International

Fidan ja Hesburgerin hyväntekeväisyyskampanjassa ”Auta 280 slummilasta kouluun” lahjoittamismahdollisuudet tulevat ravintoloihin.

Kampanja on esillä keväällä Hesburgerin verkkosivustolla (www.hesburger.fi/slummikoulu) ja toukokuussa yli 250 ravintolan tarjotinpapereissa. Asiakkaat voivat lahjoittaa Fidalle tekstiviestein ja verkon kautta. Kampanjan tuotoilla mahdollistetaan 280 slummilapsen koulunkäynti Bangladeshissa. Lahjoitukset menevät lyhentämättöminä perille, sillä Hesburger maksaa kaikki keräyksestä koituvat kulut.

– Hesellä on asiakkaita varmaan vauvasta vaariin. Voi olla, että tavoitetaan sellainen ryhmä, joka ei vielä ole ollut tämäntyyppisessä työssä, kertoo Hesburgerin perustaja Heikki Salmela kampanjasta.

Pitkäaikainen yhteistyö Fidan kanssa

Hesburgerin perustaja Heikki Salmela on itsekin vieraillut Bangladeshissa, jossa köyhyys pysäytti ja puhutteli syvästi.

– Suomessa köyhä ihminenkin on miljonääri bangladeshilaisiin nähden, kiteyttää Salmela.

Salmelan perhe päätti tehdä asialle jotain ja alkoi etsiä kumppania eri avustusjärjestöistä. Yhteistyö Fidan kanssa käynnistyi vuonna 2005.

– Löysimme hyvän yhteistyökumppanin Fidasta. Tässä ei auta pelkkä raha, vaan tarvitaan tiimi, joka tekee homman ja tuntee paikallisen kulttuurin, listaa Salmela.

Fidalla on Bangladeshissa Dhakassa Ulkoministeriön tukema slummiyhteisön kehityshanke, joka tekee kokonaisvaltaista slummiyhteisön kehitystyötä. Hankkeen yhteydessä toimivan slummikoulun yhteyteen valmistui viime vuonna Hesburgerin rakennuttama koulu. Koulun avajaisjuhla oli Salmelalle mieleenpainuva hetki.

– Luokkahuoneissa oli iloisia ja opinhaluisia lapsia. Järeämmälläkin bisnesmiehellä tuli tippa silmään.

Nyt 280 slummien lasta kouluun

Pelkkä rakennus ei riitä, vaan nyt tarvitaan varat slummikoulun 280 slummilapsen koulunkäyntiin.  Jokaista lahjoitusta tarvitaan.

– Hesburger-yhteistyö on ainutlaatuinen mahdollisuus Fidalle. Taistelemme yhteisen päämäärän puolesta, kommentoi Fidan markkinointijohtaja Aki Turunen.

Salmela korostaa, että kouluprojekti ”ei ole hetken huumaa”, vaan sitä tehdään pitkällä tähtäimellä.

– Kyllä tätä nyt vuosia tehdään. Koulua ei rakennettu sen takia, että ollaan muutama viikko.

LISÄTIETOA: Fidan varainhankintapäällikkö Erkki Salo | erkki.salo@fida.info  |puh. +358 40 728 1859

Fida International on vuonna 1927 perustettu Suomen helluntaiseurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö, joka toteuttaa yli 60 kehitysyhteistyön ja humanitaarisen avun hanketta sekä laajaa kummilapsitoimintaa lähes 40 maassa. Fida on Suomen ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö. Fidan suomalaiset työntekijät ulkomailla ja laaja kumppaniverkosto varmistavat avun tehokkaan ja luotettavan perillemenon.  www.fida.info