Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » HelsinkiMissio palvelee yksinäisiä senioreja ja nuoria koko kesän

HelsinkiMissio

HelsinkiMissio palvelee yksinäisiä senioreja ja nuoria koko kesän

Julkaistu: 17.06.2014 klo 11:30
Julkaisija: HelsinkiMissio

Yksinäiselle kesä voi olla erityisen vaikeaa aikaa. Kun muu Suomi suuntaa lomalle mökeille ja matkakohteisiin, voi kotiin jäävästä yksinäisestä tuntua tavallistakin ahdistavammalta.

Monien nuorten yksinäisyys pahenee kesällä, kun oppilaitokset ovat kiinni ja muut kertovat kesämenoistaan ystäviensä kanssa. Myös yksinäisten vanhusten tilanne huononee palvelujen supistuessa lomien ajaksi. Jos seniori ei pääse ulos ilman apua, hän viettää pahimmillaan kesänsä neljän seinän sisällä.

Kukaan ei haluaisi viettää koko kesää sisätiloissa

”Me HelsinkiMissiossa toivomme, että jokainen suomalainen pyytäisi jotakuta lähipiiriinsä tai naapurustoonsa kuuluvaa senioria kävelyretkelle pihalle, puistoon tai meren rannalle nauttimaan kesästä”, sanoo HelsinkiMission kansalaistoiminnan johtaja Henrietta Grönlund. ”Jo puhelinsoitto yksin asuvalle sukulaiselle voi piristää juhannuksen tai koko kesäisen viikon.”

”Pienellä teolla on mahdollista tuottaa hyvää mieltä jollekulle lähimmäiselle ja samalla myös itselle. Jos sopivaa senioria ei löydy läheltä, voi toimintaamme tukea Aikalahjojen avulla tai vaikka merkkipäivälahjoituksella. Niiden avulla HelsinkiMission vapaaehtoiset tuovat iloa, apua ja piristystä senioreille esimerkiksi ulkoiluapua ja seuraa tarjoamalla”, Grönlund muistuttaa.

HelsinkiMissio lievittää seniorien ja nuorten yksinäisyyttä koko kesän ajan pääkaupunkiseudulla ja Aamukorvan avulla myös valtakunnallisesti.

Albertin olohuoneen Seniorikahvilaan Albertinkatu 33:een seniorit ovat tervetulleita seurustelemaan, nauttimaan kupin kahvia tai lukemaan päivän lehdet tiistaisin klo 10−12.

Auttava puhelin Aamukorva tarjoaa senioreille ystävällisen kuulijan aamun varhaisina hetkinä. Koulutettu vapaaehtoinen päivystäjä on kuulolla joka aamu klo 5−9 numerossa 045 341 0504 (puhelun hinta soittajan operaattorin hinnoittelun mukainen).

Keikka-apua esim. ulkoiluseuraksi ja lääkärikäynnille tai kauppareissulle avustamaan on tarjolla senioreille, jotka kaipaavat seuraa tai apua. Keikka-apu päivystää arkisin lukuun ottamatta viikkoa 29 (14.−18.7.2014) koko kesän. Keikka-apua voi kysyä numerosta 044 054 6236.

Nuorten Kriisipiste tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista kriisityöntekijän kanssa käytävää keskusteluapua 12–29-vuotiaille nuorille ja aikuisille sekä heidän perheilleen. 24.6.2014 alkaen Nuorten Kriisipiste palvelee tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 9−12. Päivystysaikoina voi tulla ilman ajanvarausta Albertinkatu 33:n päivystysvastaanotolle, soittaa puh. 045 341 0583 tai lähettää sähköpostia nuortenkriisipiste@helsinkimissio.fi

Krisjouren för unga erbjuder samtalshjälp för 12–29-åriga ungdomar, unga vuxna och deras familjer. Servicen kostar inget och är konfidentiell. Krisjouren för unga har telefon- och besöksjour tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 11–13. Dejourerande krisarbetaren svarar då på telefonnumret 045 341 0574. Under jourtid kan man också komma på besök utan tidsbeställning. Utanför jourtid går det bra att lämna ett meddelande på vår telefonsvarare. Du kan även kontakta oss eller boka tid hos oss via e-post till adressen krisjouren@helsinkimissio.fi.

Kansalaistoiminnan johtaja Henrietta Grönlund, 045 872 1870, henrietta.gronlund@helsinkimissio.fi

Viestintäpäällikkö Kristiina Backberg, 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 90 työntekijän ja noin 500 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.