Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Etelä-Sudan: Hauras valtio viettää kolmivuotisjuhlaansa

Kirkon Ulkomaanapu

Etelä-Sudan: Hauras valtio viettää kolmivuotisjuhlaansa

Julkaistu: 09.07.2014 klo 10:54
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Etelä-Sudanin kolmatta itsenäisyyspäivää vietetään tänään ristiriitaisissa tunnelmissa. Hallituksen ja opposition välisissä rauhanneuvotteluissa ei ole edistytty odotusten mukaisesti. Kesän aikana levottomuudet ovat levinneet myös aiemmin rauhalliseen Western Equatorian osavaltioon. Lisäksi maan viranomaiset ovat tiukentaneet ulkonaliikkumiskieltoa juhlapäivän vuoksi.

”Silti katukuvassa näkyy paljon Etelä-Sudanin lippua kantavia ihmisiä. Sudanista kolme vuotta sitten saatu itsenäisyys on ihmisten mielissä”, kuvailee Kirkon Ulkomaanavun maajohtaja Kalim Ul Masih Etelä-Sudanin pääkaupungista Jubasta.

Hänen mukaansa aseelliset ryöstöt, pahoinpitelyt sekä etnisiin erimielisyyksiin liittyvät väkivaltaisuudet ovat jopa lisääntyneet viime aikoina. ”Jatkuva epävarmuus tulevaisuudesta on silminnähtävää. Väkivaltaisuuksille ei näy loppua ennen kuin hallitus ja oppositio pääsevät sopuun.”

Kirkon Ulkomaanavun työntekijät jatkavat työskentelyään Etelä-Sudanissa normaalisti. Itsenäisyyspäivän aikana työntekijät eivät kuitenkaan turvallisuussyistä poistu majapaikastaan.

Etelä-Sudan itsenäistyi Sudanista 9. heinäkuuta 2011. Loppuvuodesta 2013 puhjenneet levottomuudet hallituksen ja opposition välillä ovat tänä vuonna kärjistyneet.  Eräillä alueilla on näkynyt merkkejä jopa etnisistä puhdistuksista. Kodeistaan paenneita eteläsudanilaisia on jo yli miljoona.

Kirkon Ulkomaanapu tukee Etelä-Sudanin uskonnollisten johtajien osallistumista rauhansovitteluun. Lisäksi se pyrkii edistämään asukkaiden toipumista konflikteista jakamalla kotinsa menettäneille ihmisille ruoka- ja muuta hätäapua. Normaaliin arkeen palaamista tuetaan kehittämällä köyhän maaseudun elinoloja.

Lisätietoja: Maajohtaja Kalim Ul Masih (Juba) p. +211 95 489 4574 kalim.ulmasih@kirkonulkomaanapu.fi

Viestinnän asiantuntija Hilkka Hyrkkö (Nairobi) p. +254 716 223 780 hilkka.hyrkko@kirkonulkomaanapu.fi

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Se kuuluu kirkollisten avustusjärjestöjen kansainväliseen kattojärjestöön ACT-allianssiin.